A Christmas Carol (2009) recensie

A Christmas CarolToen bekend werd dat regisseur Robert Zemeckis A Christmas Carol zou maken, werd ik enorm enthousiast. Want de sfeervolle en hartverwarmende computeranimatiefilm The Polar Express die hij eerder maakte, vind ik een enorme leuke Kerstfilm. En A Christmas Carol, een betoverende computeranimatiefilm waarin het klassieke Kerstverhaal van Charles Dickens opnieuw wordt verteld, maakt alle hoge verwachtingen waar. Met adembenemende computeranimaties en de stemmen van Jim Carrey, Colin Firth en Gary Oldman, schotelt de maker van onder andere Back to the Future de kijker een geweldige Kerstfilm voor.

Jim Carrey spreekt de stem in van de vrekkige Ebenezer Scrooge die het Kerstfeest maar onzin vindt en hij brengt dat feestdagen dan ook het liefst in eenzaamheid door in zijn sombere kantoor. Uitnodigingen van zijn neef (Colin Firth) voor het familie kerstdiner slaat hij achteloos af en hij accepteert het niet dat zijn trouwe medewerker Bob Cratchit (Gary Oldman) met de feestdagen vrij is. Het Kerstgevoel bij Scrooge & Marley is ver te zoeken, maar daar komt verandering in wanneer de nare Ebenezer Scrooge bezoek krijgt van de drie geesten The Ghost of Christmas Past, The Ghost of Christmas Present en The Ghost of Christmas Yet to Come.

De fantastische computeranimaties zorgen voor enorm veel kijkplezier. Er is gelet op de kleinste details en de beelden van een klassiek London zijn verbluffend te noemen. De personages zien er levensecht uit en bewegen heel natuurlijk. Je kunt overduidelijk horen dat Jim Carrey met veel plezier de stemmen insprak van de verschillende personages, zoals Scrooge en de drie geesten. En dat komt de kwaliteit van deze verfilming van Charles Dicken’s A Christmas Carol alleen maar ten goede.

Ik ben in ieder geval een fan van de door Robert Zemeckis geregisseerde animatiefilm die niet alleen vermaakt, maar ook het Kerstgevoel weet op te roepen. Het is dan ook een film voor het hele gezin. De volwassenen kunnen genieten van de prachtige computeranimaties en de gevatte humor terwijl de kleintjes plezier kunnen beleven aan grappige personages en slapstick komedie. Er zijn ook nauwelijks spannende of enge momenten aanwezig, terwijl in vele verfilmingen de scènes met The Ghost of Christmas Yet to Come vaak een beetje te eng zijn voor de kleintjes. Dat is nu niet het geval en dat maakt A Christmas Carol een film die je zeker niet mag missen tijdens de feestdagen.