9 (2009) recensie

9De lappenpop die de naam 9 heeft wordt wakker in een post-apocalyptische wereld waarin de mensheid is uitgeroeid en moordlustige machines het dominante ras is. Tijdens zijn ontdekkingsreis door het verwoeste landschap ontdekt 9 (Elijah Wood) dat hij niet de enige lappenpop die nog in leven is. Hij sluit zich aan bij de groep van overlevenden die onderduikt voor de machines. Het noodlot slaat toe wanneer 2 (Martin Landau) gevangen wordt genomen door een mechanisch monster. 9 is vastbesloten om zijn vriendje te redden en tegen beter weten in trotseert hij alle gevaren om in zijn missie te slagen.

In 2005 creëerde scenarioschrijver en regisseur Shane Acker de korte film 9 die genomineerd werd voor een Academy Award. Hoewel de prestigieuze prijs aan zijn neus voorbij ging, kreeg hij de kans om van 9 een avondvullende animatiefilm te maken. Het verhaal is gelijk aan de 10 minuten durende prent, maar er werden meer personages toegevoegd en hij ging dieper in op de gebeurtenissen die ertoe leidde dat de wereld verging.

Het eindresultaat is verbluffend. Hij vertelt met behulp van prachtige animaties en een emotionele lading een hartverscheurend verhaal over een fragiele lappenpop die in een verloren wereld er alles aan doet om zijn vriendjes te hulp te schieten. Maar het gevaar in de vorm van reusachtige metalen monsters ligt continu op de loer. Het is een aangrijpende, maar ook een spannende animatiefilm die je bij de strot pakt en ook niet meer loslaat.

Het moge duidelijk zijn dat 9 geen kinderfilm is. Daar is het verhaal te ingewikkeld voor. Ook de gebeurtenissen die plaatsvinden (lappenpoppen die op gruwelijke wijze worden omgebracht en angstaanjagende metalen monsters die in beeld komen) zijn allesbehalve kindvriendelijk. Acker levert een serieuze film af waarin onderwerpen zoals vriendschap, machtslust en het vergaan van de wereld aan bod komen. Ik vind het een hele bijzondere film die je naar mijn mening gezien moet hebben.

0 thoughts to “9 (2009) recensie”