47 Ronin (2013) Blu-ray Disc recensie

Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik geen fan was toen ik 47 Ronin voor het eerst zag, maar dat had te maken met het feit dat ik de verkeerde verwachtingen had. In de afgelopen week is de film van regisseur Carl Rinsch op DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc verschenen en ik mocht een kritische blik werpen op de Blu-ray versie. Het is dus een mooi moment om deze film een tweede kans te geven.

Het verhaal over de zevenenveertig Ronin werd al vele malen bewerkt voor het toneel en film, maar het is de eerste Hollywoodfilm die deze beroemde gebeurtenis uit de Japanse geschiedenis in beeld brengt. De onervaren regisseur Carl Rinsch werd aangewezen om deze productie in goede banen te leiden. Een risico als je het mij vraagt, maar zijn onervarenheid is niet af te zien aan het eindresultaat. Visueel gezien ziet het er allemaal gelikt uit. De Japanse invloeden zijn overduidelijk aanwezig, de kostuums zijn authentiek en de special effects zijn om van te smullen.

Keanu Reeves speelt prima de rol van Kai, een outcast die de 47 Ronin te hulp schiet wanneer zij wraak willen nemen op de slechte heerser Lord Kira. Kira heeft hun meester vermoord en de samoerai verbannen. Samen met Kai trotseren de ronin een wereld vol mythologische wezens, duistere magie en bloeddorstige legers van Kira. Naast Reeves spelen Japanse sterren zoals Hiroyuki Sanada en Tadanobu Asano op uitstekende wijze de rollen van Ronin-leider Ôishi en de kwaadaardige heerser Kira.

De filmmakers leveren een spectaculaire actiefilm af waarin vooral de nadruk ligt op de hevige zwaardgevechten en de mythologische wezens. Het verhaal is goed uitgewerkt, maar dit maakt veel minder indruk dan in zijn Japanstalige genregenoten. Dat heeft te enerzijds te maken met het feit dat er in deze film Engels in plaats van Japans wordt gesproken en anderzijds heeft het te maken met het feit dat de computergeanimeerde personages het realisme niet ten goede komt. Maar dat neemt niet weg dat het leuk blijft om naar te kijken en dat 47 Ronin een en al spektakel is. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze film en Rinsch verdient zonder meer een compliment voor zijn werk.

Nog even een korte blik op de Blu-ray versie van 47 Ronin. Deze film bevat veel donkere scènes en in de regel zijn donkere films moeizaam te volgen. Door het haarscherpe en gedetailleerde beeld is dat nu niet het geval en de felle kleuren die aanwezig zijn spatten van het scherm. Ook op het geluid valt niets aan te merken. De krachtige mix zorgt voor een enorm geweld uit de luidsprekers. De Blu-ray bevat naast een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit een aantal extra’s. Daaronder verwijderde scènes en de documentaires Re-forging the Legend, Keanu & Kai, Steel Fury: The Fights of 47 Ronin en Myths, Magic & Monsters: The FX of 47 Ronin. Om deze versie een luxere uitstraling te geven wordt deze uitgebracht met een stijlvolle kartonnen slipcase en voor de liefhebbers van digitaal is er ook een Ultraviolet code aanwezig om deze film aan je digitale database toe te kunnen voegen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “47 Ronin (2013) Blu-ray Disc recensie”