300

300 (2006) recensie

Het is alweer zes jaar geleden dat de vermakelijke actiefilm 300 werd uitgebracht, maar het is nog altijd één van de spectaculairste films die ik tot nu toe heb gezien. Hevige gevechten vol buitensporig geweld en bloedvergieten zorgen grotendeels voor het vermaak, maar regisseur Zack Snyder weet zijn creatie ook te laden met een goed verhaal en overtuigend spelende hoofdrolspelers. De destijds nog ietwat onbekende Gerard Butler mocht de hoofdrol voor zijn rekening nemen en als de strijdlustige Spartaanse Koning Leonidas komt hij prima uit de verf.

Het is 480 v.Chr. en het miljoenenleger van Koning Xerxes rukt op. De Spartanen zijn de eerstvolgende doelwitten van de Perzen en de raadsleden verbieden de Spartaanse Koning Leonidas om in opstand te komen tegen Xerxes. Daarop besluit de leider van het Griekse leger om met 300 van zijn beste soldaten op te rukken en weerstand te bieden. In een hevige strijd tegen het gigantische leger vechten de dappere Spartanen voor hun vrijheid. Terwijl Leonidas zich op het strijdveld bevindt, probeert zijn vrouw draagvlak te creëren om meer soldaten naar Thermpylae te sturen om haar man en zijn krijgsheren bij te staan.

De verfilming van de grafische roman van Frank Miller is een weergaloos spektakel. Met het gebruik van kleurfilters, slow-motion editing en verbluffende computeranimaties komt de creatie van de Sin City-bedenker tot leven. De actiescènes die volop aanwezig zijn zorgen voor enorm veel spektakel en kijkplezier, maar de film bevat ook veel functioneel naakt en soft erotische scènes die dan ook allen expliciet in beeld komen. Het moge duidelijk zijn dat het geen filmpje is voor preutse individuelen en tere zieltjes.

Maar 300 is meer dan alleen maar een film waarin de ledematen in het rond vliegen, koppen lukraak worden afgehakt en zowel mannen als vrouwen halfnaakt door het beeld paraderen, want het is ook een prent met inhoud. Het verhaal is interessant, maar de wijze waarop Gerard Butler Koning Leonidas neerzet is uitstekend. Ook het spel van Michael Fassbender en David Wenham als diens rechterhanden op het slagveld verdienen alle lof terwijl Lena Headey perfect is gecast als Leonidas’ vrouw Gorgo. Naar mijn mening is de film van Snyder er één waar alles aan klopt en de geschiedenis in gaat als een topper in het genre.

0 thoughts to “300 (2006) recensie”