300: Rise of an empire

300: Rise of an Empire (2014) recensie

Het vervolg op Zank Snyder’s 300 stond al een tijdje in de planning en dit jaar is het dan eindelijk zover. De liefhebbers van gestileerde comicverfilmingen kunnen massaal naar de bioscoop om het vervolg op de door Frank Miller geschreven grafische roman te aanschouwen. Snyder, die vorig jaar ervoor koos om Man of Steel in plaats van het vervolg op zijn bloedige actieprent te regisseren, geeft nu het stokje over aan zijn onervaren collega Noam Murro die driftig op zoek is geweest naar zijn eigen identiteit. Maar of hij daar ook in is geslaagd is nog maar de vraag.

De film speelt zich af voor, tijdens en na de slag om Thermopylae waarbij de Spartaanse Koning Leonidas en driehonderd van zijn dappere mede-Spartanen de strijd aangaan met het monsterleger van de Perzische Koning Xerxes. De Griekse soldaat Themistokles pleit voor een verenigd Griekenland dat in opstand moet komen tegen Xerxes en de wraakzuchtige commandante Artemisia. De Perzische vloot rukt op terwijl de dappere Grieken de keuze hebben tussen hun overgave of het trotseren van de wilde zee en weerstand bieden. Uiteraard kiezen zij voor de laatste optie en dat levert een stijlvolle doch hevige actieprent op waarbij de ledematen in het rond vliegen en de bloedspetters op het scherm spatten (mede te danken aan de mooie 3D effecten).

De destijdse onbekende Gerard Butler werd het gezicht van 300 en hij kwam als de strijdlustige Koning Leonidas prima uit de verf. Deze keer is het de beurt aan Sullivan Stapleton om het hart van het publiek te veroveren. Hij kruipt in de huid van de dappere Griekse soldaat Themistokles die niet alleen op het chaotische slagveld, maar ook in de politiek de nodige strijd levert. De acteur doet het zeker niet onaardig, maar hij mist toch wel de power van zijn voorganger. Het personage is een stuk minder interessant en zijn speeches hebben dan ook weinig impact op de kijker. Toch blijkt de gespierde actieheld een prima cast als hij een zwaard in het rond slingert of de zoveelste Perzische krijger doorboort met een speer.

Daarentegen is Eva Green helemaal in haar nopjes in haar rol als de wraakzuchtige en krankzinnige Artemisia. De als Griek geboren dame zint op wraak. Ze sluit zich aan bij de Perzen om haar doel te bereiken; de totale vernietiging van de Grieken. Niets of niemand staat haar in de weg. Zelfs als de Godkoning Xerxes haar op haar nummer probeert te zetten, laat de beeldschone Artemisia het kaas niet van haar brood eten. Stoere griet zal je denken, maar tegelijkertijd zorgen haar acties ervoor dat Xerxes meer naar de achtergrond verdwijnt en wordt neergezet als een doetje dat zich achter het leger van miljoenen Perzen verschuilt. En dat terwijl het karakter in de eerste film nog één van de indrukwekkendste was.

Op de actie en het spektakel valt werkelijk niets aan te merken. Murro heeft goed naar Snyder, die wel als producer verbonden is aan de prent, geluisterd en zijn waardevolle tips overgenomen. Daarmee is de zoektocht naar zijn eigen identiteit direct om zeep geholpen, want in alle eerlijkheid is 300: Rise of an Empire een kopie van zijn voorganger. Maar daar is ook niets mis mee! De verbluffende visuel effecten, de slow-motion editing en het buitensporige geweld dat in overmaat aanwezig is zorgen voor enorm veel kijkplezier en voor het feit dat deze film een waardige opvolger is van een epische actiefilm.

3 thoughts to “300: Rise of an Empire (2014) recensie”