28 Weeks Later (2007) recensie

28 Weeks LaterIk ben op dit moment druk bezig met de videogame The Last of Us voor de PlayStation 4 en dit spel draait grotendeels om een virtuele survivaltocht door een post-apocalyptische wereld waarin je van alle kanten word bestookt door zombies en schietgrage overlevenden. Dit thema komt ook veelvuldig voor in horrorfilms zoals het briljante 28 Days Later en diens opvolger 28 Weeks Later. Ik vind het een mooi moment om even een blik te werpen op de door Juan Carlos Fresnadillo geregisseerde film.

Het verhaal gaat over de huiveringwekkende gebeurtenissen in Londen, de stad die na de uitbraak van een besmettelijk en dodelijk virus is verandert in een spookstad waar bloeddorstige zombies de straten domineren. Slechts een klein gedeelte van deze voormalige wereldstad is virusvrij en een groepje van overlevenden probeert de beschaving opnieuw op te bouwen. Maar het einde van de mensheid lijkt echt nabij als het razernijvirus 28 weken na het eerste incident opnieuw uitbreekt.

28 Weeks Later is wellicht minder duister en diepgaand dan zijn voorganger die door Danny Boyle werd geregisseerd, maar dat neemt niet weg dat deze horrorfilm erg vermakelijk is. De kijker word getrakteerd op smerige scènes vol bloed en gore terwijl een aantal goede schrikmomenten ervoor zorgen dat je af en toe tegen het plafond springt. Het acteerwerk van acteurs en actrices zoals Robert Carlyle, Jeremy Renner en Rose Byrne is goed te noemen, maar de focus ligt duidelijk op de actie en de spanning. En dat maakt Fresnadillo’s creatie een puike film die je als liefhebber van het horrorgenre of als fan van zombies absoluut niet mag missen!