22 Jump Street

22 Jump Street (2014) Blu-ray Disc recensie

Na het succes van de zeer geslaagde actie/komedie 21 Jump Street kon een vervolg niet uitblijven. Magic Mike-ster Channing Tatum en komiek Jonah Hill keren terug om opnieuw in de huid te kruipen van de gespierde agent Jenko en zijn trouwe en ietwat sullige partner Schmidt. De heren hebben overduidelijk een hoop plezier in hun rollen en dat heeft dan ook een effect op de kwaliteit van de film. Want ook 22 Jump Street is een hilarische actie/komedie die zijn voorganger met gemak evenaart.

Het pand aan 21 Jump Street is verkocht en de taskforce waar Jenko (Channing Tatum) en Schmidt (Jonah Hill) deel van uitmaken, is genoodzaakt om te verhuizen naar het pand aan de overkant van de straat met huisnummer 22. Opnieuw krijgen de agenten van Captain Dickson (Ice Cube) de taak om te infiltreren in een netwerk van drugsdealers om de leverancier van een nieuwe soort drugs op te sporen. Maar deze keer is niet de hoge school, maar de universiteit het speelterrein van de twee heren!

Al vanaf de start is het duidelijk waar filmmakers Phil Lord en Christopher Miller, die ook verantwoordelijk waren voor het eerste deel, naartoe willen. Je moet de film vooral niet te serieus nemen en het gaat een herhaling worden van wat het publiek al eerder heeft gezien. Maar dat is helemaal niet erg! Al vanaf de eerste minuten is het overduidelijk dat het een hele leuke, maar ook actievolle film gaat worden vol hilariteit, spectaculaire achtervolgingen en knokpartijen. In vergelijking met de eerste film ligt de focus nu veel meer op de humor en dat blijft dan ook niet onopgemerkt.

22 Jump Street is wel een stuk onzinniger dan zijn voorganger, maar dat maakt het juist zo leuk. Alles ligt er lekker dik bovenop terwijl er hele leuke verwijzingen zijn naar het productieteam van de film en andere titels die producent Sony Pictures op de markt heeft gebracht, zoals The Amazing Spider-Man en White House Down. Tatum en Hill stelen opnieuw de show hoewel er ook goede bijrollen zijn weggelegd voor Peter Stormare als de drugsleverancier Ghost, Wyatt Russell als hersenloze sporter Zook en de beeldschone Amber Stevens als Schmidt’s vriendinnetje Maya. Het regisseursduo Lord en Miller, die eerder dit jaar ook al succes kende met de sfeervolle animatiefilm The Lego Movie, presteren het opnieuw om het publiek een hele vermakelijke film voor te schotelen terwijl zij ook al hinten naar het komende vervolg 23 Jump Street. Als die film van een vergelijkbare kwaliteit wordt, dan is deze wat mij betreft meer dan welkom!

22 Jump Street is vanaf heden verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. Ik mocht de Blu-ray versie bespreken en ik moet zeggen dat het een mooie editie is geworden. De beeldkwaliteit is haarscherp met mooie felle kleuren. Zelfs de scènes die in de buitenlucht zijn opgenomen bevatten weinig tot geen ruis. Het geluid klinkt geweldig terwijl de schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal, zoals een dramatische interpretatie van 22 Jump Street zonder de hilarische grappen, documentaires en interviews, audiocommentaar van de cast en crew en een uitgebreide videoclip. On top of bevat de Blu-ray maar liefst 22 verwijderde en uitgebreide scènes terwijl op de DVD variant slechts 5 van deze scènes staan. De Blu-ray Disc wordt tevens met een stijlvolle kartonnen slipcase en een Ultraviolet code op de markt gebracht.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “22 Jump Street (2014) Blu-ray Disc recensie”

1. Ja, of in het begin als de heren bij de Captain moeten komen. Dat ze vanwege het budget en het risico niets anders willen doen dan tijdens hun laatste missie. Ik vond dat ook wel erg geinig 😀