21 Jump Street (2012) recensie

21 Jump StreetSchmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) zijn twee politieagenten die tijdens hun opleiding bevriend zijn geraakt en elkaars tekortkomingen uitstekend aanvullen. Schmidt is een ietwat sullige studiebol met last van overgewicht terwijl Jenko de domme spierbundel is. Ze helpen elkaar tijdens hun werk, maar dat gaat niet altijd goed. Na de zoveelste fout worden de agenten verbannen naar het district 21 Jump Street, een politieacademie waar jonge agenten de opdracht krijgen om te infiltreren op middelbare scholen en colleges om de drugshandel die daar plaatsvindt te onderzoeken. Ook het problematische duo krijgt de taak om als twee scholieren undercover te gaan en de jacht te openen op een leverancier die de studenten van een nabijgelegen school voorziet van een nieuw soort drug. De grote vraag is alleen of de heren klaar zijn voor deze belangrijke opdracht.

Na vijf seizoenen was men klaar met de serie die eind jaren tachtig immens populair was bij de jongeren. Het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om oude series en films te gebruiken voor moderne films waarin de oude verhalen en scripts worden gemoderniseerd om zowel het oude als een nieuwe doelgroep aan te spreken. In het geval van 21 Jump Street wordt de destijds ietwat serieuze actieserie omgetoverd tot een film vol hilariteit en over the top actie dat de kwaliteit van deze luchtige rolprent alleen maar ten goede komt.

Jonah Hill is perfect gecast als Schmidt, de tegenpool van Jenko die op uitstekende wijze wordt gespeeld door Step Up-ster Channing Tatum. Er is overduidelijk chemie tussen de heren aanwezig en zij vormen een uitstekend duo op het grote witte scherm dat de strijd aangaat met gevaarlijke drugsdealers, maar bovenal met hun eigen incompetenties als agenten. Dat zorgt voor enorm veel humor hoewel de filmmakers er bewust voor kiezen om hun creatie te voorzien van het nodige geweld, spectaculaire car chases en een handjevol explosies.

Er is voor ieder wat wils dat tevens de kracht is van deze vermakelijke film die geen seconde verveelt. Het acteerwerk is in orde, het verhaal steekt leuk in elkaar en er is genoeg te beleven. En naast deze pluspunten is het een mooie bijkomstigheid dat oudgediende Johnny Depp ook nog even zijn gezicht laat zien in de slotfase en een leuk bijrolletje voor zijn rekening neemt. Kortom, het eerbetoon aan de serie is zeer geslaagd, maar los daarvan is 21 Jump Street een absolute must-see voor de actiejunks onder ons en de liefhebbers van komedies.

0 thoughts to “21 Jump Street (2012) recensie”