[Rec]3: Genesis (2012) recensie

[Rec]3: GenesisIn [Rec] en diens vervolg konden we zien hoe een nietsvermoedend gezelschap werd opgesloten in een appartementencomplex, omdat er een gevaarlijk virus uitbrak. Dat virus transformeerde de bewoners in bloeddorstige zombies en de overheid deed er dan ook alles aan om het uiterst dodelijke virus te isoleren. In [Rec]3: Genesis zien we dat die pogingen tevergeefs waren, want in het derde deel zien we hoe de nietsvermoedende gasten op de bruiloft van Clara (Leticia Dolera) en Koldo (Diego Martín) transformeren in naar mensenvlees hunkerende monsters.

[Rec]3: Genesis is geen vervolg, maar een film die zich afspeelt tijdens de gebeurtenissen in [Rec] en [Rec]2. De film komt langzaam op gang en bestaat grotendeels uit beelden van de bruiloft, de receptie en gelukwensen van dronken familieleden. En dan is daar het eerste slachtoffer als één van de gasten van het balkon springt en daaropvolgend transformeert in een bloeddorstige zombie. It’s on! Terwijl honderden gasten rennen voor hun leven, verspreidt het virus zich razendsnel en is de mooie trouwlocatie binnen een mum van tijd omgetoverd in een afgrijselijk bloedbad waar slechts een handjevol overlevenden een plan bedenken om weerstand te bieden.

Daaronder het bruidspaar. Clara en Koldo zijn allebei nog in leven hoewel ze van elkaar gescheiden zijn en er alles aan doen om elkaar weer terug te vinden. En op dat moment slaat men een weg in die ik niet helemaal begrijp. Het found footage element maakt plaats voor reguliere camerabeelden die ondersteund worden door een onheilspellende soundtrack en vanaf dat moment ben ik in shock. Niet door de bloederige slachtpartijen die grafisch in beeld komen, maar meer om het feit waarom de filmmakers ervoor kiezen om met [Rec]3: Genesis een andere weg in te slaan.

Er is geen spanning meer en ook het acteerwerk van Diego Martín laat wat te wensen over. Leticia Dolera doet het dan wel goed en in alle eerlijkheid vind ik het wel stoer om te zien dat een beeldschone dame in een bebloede trouwjurk en gewapend met een kettingzaag honderden zombies te lijf gaat. De make-up effecten, die ook weer ietsje beter zijn dan in het in 2009 verschenen tweede deel, zien er weer prima uit en de zombies zien er nog indrukwekkender uit. Helaas is dat allemaal niet genoeg om de door Paco Plaza geregisseerde film te bestempelen als een waardig vervolg, want de succesfactoren van het baanbrekende [Rec] en het vermakelijke vervolg worden te snel overboord gegooid met als resultaat dat [Rec]3: Genesis allesbehalve vernieuwend en indrukwekkend te noemen is.

Score: 6,0

2 thoughts to “[Rec]3: Genesis (2012) recensie”