Reborn (2018) recensie

RebornOktober is de maand van de horrorfilm, want op 31 oktober is het natuurlijk Halloween! Een feestdag die wereldwijd door steeds mensen wordt gevierd en filmmaatschappijen en distributeurs spelen daar handig op in door het horrorgenre dan iets meer aandacht te geven. Zo bracht de Nederlandse filmdistributeur Source 1 Media een aantal horrorfilms uit op DVD en de door Julian Richards geregisseerde film Reborn is er daar één van. Een filmpje dat verplicht kijkvoer is of beter kan worden overgeslagen?

Lena (Barbara Crampton) is een uitgerangeerde actrice die tegenwoordig haar dagen vult met lesgeven en nog altijd rouwt om het verlies van haar baby. Het meisje is doodgeboren. Iets dat Lena moeilijk kan verwerken. Maar dan ontmoet zij de 16-jarige Tess (Kayleigh Gilbert). Een schuw meisje dat deelneemt aan haar klas en iets in haar losmaakt. Wanneer Tess claimt dat zij Lena’s doodgeboren kindje is, wil de actrice daar niets van weten. Maar haar afwijzen is iets dat ze beter niet had kunnen doen.

Interessant concept
Het verhaal dat Michael Mahin schreef is interessant. Een doodgeboren meisje dat onterecht is doodverklaard en wordt ontvoerd door een medewerker van het mortuarium, laat een moeder verdrietig achter. Op latere leeftijd weet Tess aan haar ontvoerder te ontsnappen en ze gaat op zoek naar haar moeder. Maar door een mysterieus experiment bezit zij de kracht om elektriciteit te manipuleren. Een vloek die zij gebruikt op wraak te nemen als haar of de mensen waar ze om geeft onrecht wordt aangedaan. Dat feit levert in ieder geval een aantal huiveringwekkende moorden op. Bloederige scènes worden dan ook niet geschuwd hoewel het onvoldoende is om Reborn te bestempelen als een topper.

Van links naar rechts
Richards had wellicht de grootste moeite om een duidelijke richting te kiezen, want Reborn kan net zo goed als een familiedrama worden gecategoriseerd. En dan niet een al te beste gezien het feit dat het acteerwerk flink wat te wensen overlaat. Ondanks dat Tess met toch wel haar bijzondere verschijning zowel lieftallig als angstaanjagend mag worden genoemd. Het grootste nadeel is de uitwerking van het verhaal dat naar mijn mening kant noch wal raakt. Het verhaal rondom Tess’ ontvoering en de experimenten die de krankzinnige Ken (Chaz Bono) op haar heeft uitgevoerd had veel meer body mogen hebben, maar de filmmaker koos ervoor om dit slechts aan te stippen waardoor het vervolg minder interessant en spannend is. Reborn moet het dan ook hebben van Tess’ wraakacties die dan door de overtuigende make-up effecten en special effects een grote rol van betekenis spelen, maar het is jammer dat deze momenten op slechts 3 vingers zijn te tellen.

Reborn is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

1.5