Ready-Player-One_ps_1_jpg_sd-high_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-Reserved

Ready Player One (2018) recensie

Ready-Player-One_ps_1_jpg_sd-high_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedAls 35-jarige denk ik nog vaak terug aan de jaren ’80 en ’90. Alles leek toen wel beter te zijn. De muziek, de films en het onbezorgde leventje dat je als tiener leidde. Tegenwoordig gaat het allemaal zo snel. Iedereen heeft haast en sociale contacten lijken alleen nog maar in een virtuele wereld te bestaan. Iedereen zit op zijn smartphone. Te gniffelen om wat een goede vriend op Facebook of Instagram post terwijl een normaal gesprek voeren er haast niet meer bij is. In het futuristische Ready Player One lijkt men het antwoord gevonden te hebben. Wat als je de popcultuur in een virtuele wereld weer tot leven kan brengen?

Evenals de protagonist Parzival (Tye Sheridan) kan je een andere identiteit aannemen in de virtuele wereld Oasis waar je nog eens de oude platen van Duran Duran kunt beluisteren, een rondje kunt rijden in de DeLorean van Doc Brown en het zonder letsel eraan over te houden kunt opnemen tegen andere spelers op het slagveld. Maar niet alles is zo mooi als dat het eruit ziet. Zeker niet als de inhalige zakenman Sorrento (Ben Mendelsohn) de macht wil grijpen om het walhalla om te toveren in een peperdure spelwereld waar de spelers niet langer meer door virtuele bommen, maar door irritante reclames gebombardeerd worden.

Daar wil Parzival samen met zijn virtuele vrienden Art3mis (Olivia Cooke) en Aech (Lena Waithe) een stokje voor steken. In een film waarin al het bekende uit de jaren ’80 en ’90 op de kijker in een flits worden afgevuurd, zien we hoe dit doortastende trio er alles aan doen om de Oasis te beschermen. Beroemde personages zoals RoboCop, Chucky, Freddy Krueger en de T-Rex uit Jurassic Park passeren dan ook de revue. Evenals bekende 80’s songs van grote artiesten en spelwerelden die gebaseerd zijn op beroemde films zoals Stanley Kubrick’s The Shining. Met de grootste zorgvuldigheid en met verbluffende CGI-animaties op het scherm getoverd.

Ready Player One is dan ook een heerlijke film die nostalgisch is en wellicht ooit op zijn beurt een cultstatus verwerft. Regisseur Steven Spielberg heeft dan ook alles uit de kast getrokken om de kijker te trakteren op een visueel spektakel dat met een speelduur van ruim twee uur enorm vermakelijk is. Terwijl de onderliggende boodschap wel duidelijk is en dat hij de mensen waarschuwt voor het gevaar over de virtuele wereld. Die in Ready Player One een overduidelijk effect heeft op de economie en de levensstijl in de realiteit. Een van de beste films van dit jaar is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een mooie beeld- en geluidskwaliteit ook een zee aan interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.