Ready-Or-Not_ps_2_jpg_sd-low_Copyright-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

Ready or Not (2019) recensie

Ready-Or-Not_ps_2_jpg_sd-low_Copyright-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedIn de horror/komedie Ready or Not speelt Samara Weaving de hoofdrol en het genre is haar niet vreemd. Ze deed het al fantastisch in genregenoot The Babysitter die in 2017 verscheen. Ready or Not is evenals de Netflix Original komisch, hard en smerig en bevat dus alle ingrediënten voor een geslaagde horror/komedie. Dat de door Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett geregisseerde film vorig jaar in menig top 10 lijstje eindigde is niet zo vreemd.

Grace (Samara Weaving) stapt in het huwelijksbootje met Alex Le Dumas (Mark O’Brien). De zoon van een tycoon in bordspellen die haar waarschuwt voor zijn ietwat excentrieke familieleden. Grace komt al snel tot de ontdekking dat zij nu een onderdeel is van een vreemde familie als zij in haar huwelijksnacht wordt verplicht om een spelletje te spelen. Een traditie binnen de familie Le Dumas om nieuwe gezinsleden in te wijden. Met een simpel kaartspel wordt bepaald welk spel die nacht op het programma staat, maar Grace trekt juist die ene gevreesde kaart. De kaart die de familieleden transformeert in moordlustige psychopaten die er heilig van overtuigd zijn dat zij omwille van de spelregels Grace voor zonsondergang moeten vermoorden.

Schoonfamilie krijg je cadeau
Dat de spanningen met schoonfamilieleden hoog kunnen oplopen is nu eenmaal een feit, maar dat je als kersvers familielid het doelwit wordt van moordlustige psychopaten is toch wel extreem. Zo extreem dat het dan ook wel weer komisch is. Zeker als blijkt dat de rijke leden van de Le Dumas familie met antieke wapens en zonder ervaring de jacht openen op de bruid. Een bruid die niet de kaas van haar brood laat eten en terugvecht. Dat leveren komische, spannende en vooral smerige fragmenten op. Want vergis je niet, in Ready or Not gaat het er soms stevig aan toe.

Vermakelijk
Het klassieke landgoed van de familie Le Dumas is het podium voor het bloederige kat- en muisspel. Met geheime doorgangetjes en deuren die het spel interessanter maken. Maar het is vooral te danken aan de stoere Samara Weaving dat Ready or Not slaagt als horror/komedie. In een bruidsjurk en op kanariegele sneakers gaat zij de strijd aan met haar schoonfamilie. Ze lijkt helemaal in haar nopjes te zijn in deze rol en dat draagt zeker bij aan het kijkplezier. Hoewel het vlotte tempo en de overtuigende special effects eveneens daaraan bijdragen.

Waardering: 3.5 uit 5.