Re-Animator (1985) recensie

Re-AnimatorRuim 91 liter aan nepbloed werd er gebruikt om van Re-Animator een bloederige en bij vlagen smerige horrorfilm te maken. Met een zeer klein budget en slechts een beperkte opbrengst ten tijde van de bioscooprelease, is de film van regisseur Stuart Gordon nooit een kaskraker geweest. Losjes gebaseerd op het verhaal van H.P. Lovecraft en gemaakt als een Frankenstein-film. Omdat Gordon destijds vond dat er teveel focus lag op Dracula-films. Inmiddels heeft de film een cultstatus verworven en vooral bij de fans van acteur Jeffrey Combs is Re-Animator één van de toppers in het horrorgenre.

De veelbelovende medische student Herbert West (Jeffrey Combs) arriveert op de campus van een gerespecteerde universiteit nadat hij in Zwitserland onder een welbekende hersenchirurg heeft gewerkt. De ietwat excentrieke arts in opleiding raakt al snel bevriend met zijn mede-student Dan (Bruce Abbott) en diens verloofde Megan (Barbara Crampton). Terwijl hij met zijn bizarre theorieën en felle kritiek op het leerprogramma uit de gratie valt bij de geprezen chirurg Dr. Hill (David Gale). Niet dat West zich daar iets van aantrekt, want hij heeft de kennis en naar eigen zeggen het middel om dood weefsel te reanimeren. Samen met zijn nieuwe vrienden voert hij dan ook bizarre experimenten uit om zijn theorie te bewijzen. Maar West zaait alleen maar dood en verderf als zijn experimenten gruwelijk misgaan.

Bloed, bloederig, bloederigst
In de jaren ’80 was er een groot aanbod in authentieke slashers en spannende horrorfilms waarin het bloedvergieten meer regel dan uitzondering was. Denk dan aan klassiekers zoals A Nightmare on Elm Street en Hellraiser, maar ook Re-Animator is een film die eenvoudig geclassificeerd kan worden als een uiterst bloederige horrorfilm. Ondanks dat de film relatief rustig begint. Gordon compenseert de ietwat rustige beginfase ruimschoots in het tweede bedrijf waarin de gereanimeerde lijken vol agressie een spoor van lichamen achterlaten. Het gaat er stevig aan toe en zowel bloederige als smerige taferelen worden niet geschuwd.

Jeffrey Combs
Re-Animator betekende ook een doorbraak voor hoofdrolspeler Jeffrey Combs. Hij speelt de rol van de excentrieke Herbert West echt fenomenaal, maar nu is het ook een feit dat het een bijzondere man is. Alleen al met zijn verschijning weet hij menig filmliefhebber een onbehagelijk gevoel te bezorgen. Hoewel hij in zijn personage als West er als een keurige medische student uitziet weet je diep van binnen dat hij een krankzinnig en niet te stoppen personage is. Dat letterlijk over lijken gaat om in zijn missie te slagen. Het geeft Re-Animator een extra flair en ik schaam mij een beetje dat ik deze tot inmiddels cultstatus verheven horrorfilm nog nooit eerder heb gezien. Ik heb er echt van genoten!

4
5 (1 vote)