Ravenswood (2017) recensie

RavenswoodZeg nu zelf. Een verlaten psychiatrische inrichting is het perfecte podium voor een angstaanjagend horrorverhaal. Dat moeten Jon Cohen en Darren K. Hawkins ook hebben gedacht toen zij begonnen aan het scenario van Ravenswood. Dat zich in een verlaten inrichting in Australië afspeelt. Hoewel de film met een zeer klein budget is gemaakt, focussen de makers zich op de Internationale markt door het verhaal te laten afspelen rondom Amerikaanse toeristen. Hoewel de hoofdrolspelers uit Australië en Engeland afkomstig zijn.

Met een fascinatie voor spookhuizen wil Sofia (Madeline Marie Dona) tijdens haar vakantie in Down Under het beruchte Ravenswood bezoeken. Een verlaten inrichting waar volgens de verhalen de eigenaar zijn patiënten heeft mishandeld en geëlektrocuteerd. Samen met haar vriendje Carl (Adam Horner) en haar vrienden Belle (Isabel Dickson) en Michael (Shane Savage), boekt ze een rondleiding door Ravenswood. Maar eenmaal op locatie aangekomen komt het gezelschap al snel tot de ontdekking dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn en dat zij het gemunt hebben op de bezoekers.

Simpel doch effectief
Ravenswood is een simpele horrorfilm hoewel de make-up en visuele effecten verrassend genoeg van een goede kwaliteit zijn. Zeker gezien het budget waarmee regisseur John Cohen moest werken. Dat neemt niet weg dat hij niet ontkomt aan een aantal clichés zoals de plotselinge geestverschijningen, deuren die dichtslaan en niet meer geopend kunnen worden en de belabberde keuzes die de personages maken. Toch frustreert het geen moment en is Ravenswood enorm vermakelijk. Mede te danken aan het solide acteerwerk van de hoofdrolspelers die zich nergens schuldig maken aan overacting.

Een kijkbeurt waard
Desalniettemin is het verhaal niet bijzonder te noemen en natuurlijk heeft de doorgewinterde kijker van horrorfilms het allemaal al een keer gezien. Ravenswood biedt dan ook niets vernieuwends, maar zoals gezegd zijn er wat pluspunten te benoemen die de Australische productie meer dan een kijkbeurt waard maken. Wellicht was de film in Nederland een eenzame dood gestorven als streamingdienst Horrify de film niet aan het aanbod had toegevoegd, maar gelukkig voor ons is dat wel het geval.

2.5