Ratched

Ratched – Seizoen 1 (2020) recensie

RatchedOp 18 september 2020 ging Ratched in première op Netflix. Een serie die gebaseerd is op het gelijknamige personage uit de roman One Flew Over the Cuckoo’s Nest. Bedenker Evan Romansky sloeg voor de productie de handen ineen met American Horror Story-bedenker Ryan Murphy en gezien het succes van de horror serie is het niet zo vreemd dat bekende acteurs ook in Ratched zijn te zien. Met Sarah Paulson in de rol van zuster Mildred Ratched en Finn Wittrock in de rol van de veroordeelde moordenaar Edmund Tolleson. Twee personages die toch wel een bijzondere connectie hebben.

Na de moord op vier priesters wordt Edmund Tolleson (Finn Wittrock) opgenomen in de psychiatrische inrichting van Dokter Richard Hanover (Jon Jon Briones). Waar op hetzelfde moment Mildred Ratched in dienst treed als zuster en het is overduidelijk dat ze een dubbele agenda heeft. Terwijl ze met haar sluwe plannen Dokter Hanover met de rug tegen de muur zet en hoofdzuster Betty Bucket (Judy Davis) in een kwaad daglicht zet, neemt ze binnen een korte periode de baan als hoofdzuster over. Waardoor ze vrij toegang heeft tot de cel van Tolleson.

Ratched speelt zich af in de jaren vijftig en de decors en de kostuums zien er prachtig uit. De serie ademt deze klassieke periode waarin kleurrijke personages zoals Mildred Ratched, Edmund Tolleson en Betty Bucket de kijker aan de buis gekluisterd laten zitten. Niet alleen te danken aan de overtuigende acteerpressies van de hoofdrolspelers, maar ook aan het interessante verhaal. Dat veel drama en romantiek bevat, maar ook enorm spannend en bij vlagen luguber is.

De openingstune met het klassieke stuk Danse Macabre zet de toon voor de 8-delige serie waarin we Nurse Ratched op de voet volgen. De personages worden goed uitgediept en iedereen heeft wel lijken in zijn kast. Die natuurlijk aan het licht komen en op een aantal momenten voor interessante plotwendingen zorgen. Aan het einde wordt het eerste deel netjes afgerond, maar ook de deur naar het vervolg, dat reeds is aangekondigd, wagenwijd opengezet. En naar mijn is dit deel meer dan welkom als deze ook maar enigszins in de buurt kan komen van het eerste seizoen.

• Serie
4