Rampage_-Big-Meets-Bigger_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-Reserved

Rampage: Big Meets Bigger (2018) recensie

Rampage_-Big-Meets-Bigger_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedDe dertigers onder ons herinneren zich de Atari nog wel. In de jaren ’80 kon je leuke videospelletjes spelen op het entertainmentsysteem. Daaronder Rampage waarin de spelers een gigantisch monster konden besturen en het moesten opnemen tegen de militairen die de allesverwoestende wezens probeerden te stoppen. Ruim 30 jaar later verschijnt de film Rampage: Big Meets Bigger die gebaseerd is op deze videogame. Met Dwayne Johnson, Naomie Harris en Jeffrey Dean Morgan in de rollen van primatoloog Davis Okoye, wetenschapper Kate Caldwell en overheidsfiguur Harvey Russell.

Wanneer er een geheimzinnig experiment aan boord een ruimtestation gruwelijk fout gaat, belanden de brokstukken met aan boord een gevaarlijke stof op aarde. Een aantal dieren worden aan de stof blootgesteld en al snel veranderen zij zowel in uiterlijk als in gedrag. Daaronder de gorilla George waar primatoloog Davis (Dwayne Johnson) jarenlang voor gezorgd heeft. De dieren groeien razendsnel en stomen af op het centrum van Chicago. Samen met wetenschapper Kate Caldwell (Naomie Harris) en geheime agent Harvey Russell (Jeffrey Dean Morgan), moet Davis een plan bedenken om hen te stoppen voordat zij de complete stad verwoesten.

Het is niet voor het eerst dat regisseur Brad Peyton en Dwayne Johnson samenwerken, want de filmmaker regisseerde eerder de vermakelijke rampenfilm San Andreas. Hij blijft het genre trouw en hij kreeg de kans om de videogame uit de jaren ’80 te verfilmen. En met succes! Met de technologieën van tegenwoordig is het geen uitdaging meer om gigantische monsters zoals de reuze gorilla en wolf op het zilveren scherm te toveren. De visuele effecten en CGI-animaties zijn dan ook om van te smullen hoewel het vaak wel goed te zien is dat zowel de dieren als de spectaculaire helikoptercrashes en verwoestingen van wolkenkrabbers met behulp van de computer tot stand zijn gebracht.

Maar dat mag de pret niet drukken, want Rampage: Big Meets Bigger is een zeer vermakelijke popcornfilm die geen seconde verveelt. De bombastische actiescènes worden voldoende afgewisseld met een aantal grappige momenten die weliswaar niets meer dan een glimlach op het gezicht toveren, maar ervoor zorgen dat de rampenfilm niet te serieus genomen wordt. Dwayne Johnson komt prima tot zijn recht in een film als deze terwijl ook Naomie Harris haar rol goed invult. Jeffrey Dean Morgan is altijd een fijne verschijning en een waardevolle toevoeging hoewel hij in deze film iets teveel de rol van het populaire televisiepersonage Neegan aanneemt. Maar dat mag zeker niet als een minpunt worden gezien. Rampage: Big Meets Bigger is sinds deze week verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal afgeladen Blu-ray Disc.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1 (1 vote)