Ralph Breaks the Internet (2018) recensie

Ralph-Breaks-The-Internet-NL-_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Disney-All-Rights-ReservedIn 2012 verscheen de vermakelijke en volledig met de computer geanimeerde Disney-film Wreck-it Ralph in de bioscoop. Een film waarin personages uit videogames zoals Pac-Man, Street Fighter en Sonic The Hedgehog te zien waren. Maar het verhaal draait om de bijzondere vriendschap tussen de hoofdpersonages uit de populaire arcade games Felix Fix It en Sugar Rush. Die samen de strijd aangaan met de vooroordelen die de andere personages uit de videogames over hen hebben. In het vervolg Ralph Breaks the Internet gaan Ralph (John C. Reilly) en Vanellope (Sarah Silverman) opnieuw een doldwaas avontuur tegemoet als ze het Internet ontdekken.

De bewoners van de videogames in de arcadehal zijn enthousiast wanneer de eigenaar een nieuw apparaat inplugt. Terwijl ze klaarstaan om de personages van de nieuwe game te verwelkomen blijkt het al snel dat de eigenaar een Wi-Fi router heeft aangesloten. Verboden terrein voor de videogame personages, maar daar hebben de goede vrienden Ralph en Vanellope geen boodschap aan. Zij trotseren het gevaar als zij geen andere keuze hebben dan om het Internet te bezoeken. Op zoek naar een nieuw stuurwiel voor de arcadekast van Sugar Rush wanneer één van de spelers het per ongeluk kapot heeft gemaakt.

Hoe het Internet eruit ziet
Terwijl er in Wreck-it Ralph veel herkenning was in tientallen herkenbare videogames en diens personages, is dat in het vervolg het geval met alles wat wij (misschien wel) dagelijks gebruiken of bekijken op het Internet. Populaire merken schuiven voorbij in een futuristisch metropolis waar grote merknamen zoals Facebook, Google en Amazon in de grootste gebouwen zijn gehuisvest. Maar de makers van Ralph Breaks the Internet verwijzen ook veelvuldig naar de films van Disney. Zo spelen de prinsessen uit alle Disney Classics een belangrijke rol, maar ook de Storm Troopers uit Star Wars en een aantal personages uit het Marvel Cinematic Universe passeren af en toe de revue.

Hilarisch
Het zijn niet alleen de herkenbare merken en personages die Ralph Breaks the Internet ontzettend leuk maken, want ook de humor is dik op orde. De scènes zijn zo nu en dan echt hilarisch te noemen en de tranen rollen soms over de wangen van het lachen. Ik vind het vervolg persoonlijk ook leuker dan het eerste deel. Uiteraard te danken aan de positieve punten die ik tot nu toe heb genoemd, maar ook aan het onderhoudende verhaal en de verbluffende computeranimaties die in de afgelopen 6 jaar iets zijn verbeterd. Ralph Breaks the Internet is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc en meer dan een kijkje waard.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4