Racing Extinction (2015) DVD recensie

Racing ExtinctionDe mensheid is nog maar een paar seconden verwijderd van de zesde massa-extinctie. Althans, als je de documentairemakers van Racing Extinction mag geloven. Oscarwinnaar Loui Psihoyos regisseerde de nog net geen 90 minuten durende documentaire die de kijk op de wereld moet veranderen. Hij brengt kunstenaars en activisten samen in een missie om de wereld van illegale handel in bedreigde diersoorten bloot te leggen, maar ook om het verband tussen de koolstofuitstoot en uitsterven aan het licht te brengen. Ik kijk nauwelijks documentaires, maar Racing Extinction is absoluut de moeite waard. En in mijn recensie lees je waarom.

Met Racing Exctinction – die niet alleen op het Sundance Film Festival goed werd ontvangen, maar ook een korte periode in de bioscoop draaide en op de Discovery Channel werd uitgezonden, willen de makers awareness creëren voor het probleem dat volgens hen niet langer meer genegeerd kan en mag worden. De zesde massa-extinctie staat voor de deur en door onze huidige levensstijl en het broeikaseffect, is het een kwestie van tijd dat de wereld vergaat. De documentaire laat ook zien dat verschillende diersoorten in een rap tempo uitsterven en dat we het nog meemaken dat meer dan 50% van de soorten verdwijnen als we er niets aan doen.

De documentaire bevat zowel mooie beelden van het dierenrijk, maar ook gruwelijke beelden worden niet geschuwd. Vooral de undercover operaties van de doortastende activisten laten zien hoe de dieren worden behandeld op de zwarte markt in plaatsen zoals Hong Kong en ik moet zeggen dat het misselijkmakend is om te zien hoe deze “mensen” bedreigde diersoorten uitroeien om een paar centen te verdienen. Het moge duidelijk zijn dat de documentaire emoties oproept. De boosheid, maar ook het verdriet overheerst als je ziet hoe hard de mensheid bezig is om de wereld kapot te maken.

Dat neemt niet weg dat het overduidelijk is dat de problemen die gaande zijn niet eenvoudig in een documentaire van 88 minuten in beeld zijn te brengen en men springt soms dan ook op de hak van de tak. Het ene moment zien we de activisten in actie als ze de jacht op de mantarog tot een halt toe proberen te roepen terwijl in het andere moment een team van wetenschappers met behulp van moderne technologie in beeld brengen hoeveel koolstofuitstoot de mensheid produceert door de dagelijkse dingen te doen die we doen. Het is in ieder geval duidelijk dat er meer problemen zijn waar we ons druk om mogen maken en Racing Exctinction kan er ieder geval bij helpen om de mensen iets bewuster te maken.

De DVD die Sony Pictures Home Entertainment op de markt brengt volgt na de uitzending op de Discovery Channel die in meer dan 200 landen werd uitgezonden. De verschillende beelden zijn wisselend in kwaliteit en dat is ook logisch gezien het feit dat er met verschillende camera’s werd gefilmd. Datzelfde geldt voor het geluid dat in stereo op de disc is geplaatst. Omdat een documentaire van dit formaat sterk afhankelijk is van het beschikbare materiaal kun je het de makers niet kwalijk nemen dat de kwaliteit soms iets te wensen overlaat. Om deze versie ets meer glans te geven wordt de DVD geleverd in een stijlvolle slipcase, maar dat is ook het enige extraatje dat aanwezig is.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Racing Extinction (2015) DVD recensie”

1. Het is een erg fascinerende documentaire die de problematiek in ieder geval duidelijk maakt. Vraag is of je dit ooit echt zal kunnen stoppen. De auto die ze hadden gemaakt was trouwens erg cool.