Rabid

Rabid (1977) recensie

RabidDe films van regisseur David Cronenberg zijn bijzonder te noemen. Hij heeft een bijzondere stijl die je waardeert of verafschuwt. In 1977, vlak na zijn regiedebuut van de avondvullende speelfilm Shivers, regisseert hij de zenuwslopende horrorfilm Rabid. Een angstaanjagende film die niet alleen cosmetische chirurgie en experimentele geneeskunde aan de kaak stelt, maar ook laat zien waar een mens toe in staat is.

Na een ernstig ongeluk wordt Rose (Marilyn Chambers) behandeld in een speciale kliniek. Haar ernstige verwondingen en verminkingen zorgen voor een experimentele aanpak. Om het uiterlijk van Rose te kunnen herstellen. Maar na de geslaagde ingreep is er een bijzondere bijwerking. Die zelfs de artsen niet hadden kunnen voorspellen. Rose ontwikkelt een lust naar menselijk bloed en iedereen die haar pad kruist moet vrezen voor zijn leven.

Marilyn Chambers is een mooie blonde dame waar menig man een warm gevoel van krijgt. De uiterst charmante vrouw heeft in haar personage dan ook geen enkel probleem om mannen in de val te lokken. Maar met sinistere bedoelingen. Hoewel, vele scènes erotisch beginnen, eindigen ze in smerige taferelen. Het bloed vloeit dan ook rijkelijk en dat maakt Rabid zowel zenuwslopend als luguber. Maar de echte kracht van de film zit in de duistere sfeer.

Rabid kruipt onder je huid en het doet je afvragen of cosmetische ingrepen en experimentele geneeskunde wel veilig zijn. En wat doet het mentaal met een mens. Hoewel, Cronenberg tot in de extreme laat zien dat de verandering van een personaliteit het resultaat is van een medische ingreep, is het wel aannemelijk dat een mens kan veranderen door de medische wereld. De vraag is dan ook of zijn doel is om het publiek een puike horrorfilm voor te schotelen of om zijn kritiek te uiten op de medische wereld. Niet dat het iets uitmaakt, want hij is daar in beide gevallen in geslaagd.

3.5