Pusher (2012) recensie

PusherEen goede en rauwe misdaadfilm gaat er altijd in als zoete koek! Buitensporig geweld en realisme zijn meer regel dan uitzondering en ik kan dat wel waarderen. Hoewel het niet altijd garant staat voor succes. Pusher van regisseur Luis Prieto is zo’n film die eigenlijk geen doel heeft. Wat een rauwe misdaadfilm vol met grof geweld, overmatig drugsgebruik en seks moest worden, is niets meer dan een zwakke film die allerminst memorabel is. Niets meer dan een tussendoortje dat bij het verschijnen van de aftiteling alweer grotendeels vergeten is.

Drive regisseur Nicolas Winding Refn is verantwoordelijk voor het verhaal en regisseerde zelf het origineel uit 1996 dat ik helaas nog niet heb gezien. Het verhaal is in grote lijnen identiek. Straatcrimineel Frank (Richard Coyle) heeft het redelijk voor elkaar totdat hij gedwongen wordt om geld te lenen van onderwereldbaas Milo (Zlatko Buric). Hoewel Frank er alles aan doet om zijn schuld in te lossen begint er een meedogenloze strijd tegen de klok als Milo op korte termijn zijn geld terugeist. Frank heeft nog één kans om zijn eigen leven te redden, maar tegen een prijs die hoger dan hem lief is.

Slap
In een film als Pusher moet je wellicht alle registers opentrekken en tot het randje van goede smaak durven gaan om indruk op het publiek te kunnen maken. Iets wat Refn uitermate goed kan, maar wat tevens zijn unieke kwaliteit is. Prieto doet een dappere poging om zijn voorbeeld te volgen, maar levert een misdaadfilm af die ruwe randjes heeft, maar nooit buiten de spreekwoordelijke lijntjes komt. Met als resultaat een hoop gevloek, een overduidelijk gesimuleerde seksscène en een beetje bloed. Maar harde scènes die aankomen als een mokerslag blijven uit. Het is naar mijn smaak te tam en dat is mijn optiek een gemiste kans voor de remake.

Overbodige remake
Pusher is dan ook een overbodige remake en ik vraag mezelf toch af wat het doel is geweest. Door de vreemde taal in het uit Denemarken afkomstige origineel was de remake wellicht een poging om een breder publiek kennis te laten maken met het verhaal. Maar ik heb er weinig plezier aan beleeft. Ondanks dat Richard Coyle de rol van Frank goed invult, 2012-acteur Zlatko Buric als Russische maffiabaas wel indruk maakt en de film een geweldige techno soundtrack bevat. Het is simpelweg niet voldoende om Pusher te bestempelen als een topper in het genre. De film schiet op veel vlakken tekort en zal snel worden vergeten.

1.5