Public Enemies (2009) recensie

Public EnemiesAan het begin van de twintigste eeuw ging de Verenigde Staten gebukt onder een golf van brutale bankovervallen. Waar de beruchte crimineel John Dillinger en zijn bende verantwoordelijk voor waren. In het door Michael Mann geregisseerde misdaaddrama Public Enemies staat een deel van het leven van Dillinger centraal. Van het moment dat hij zijn vrouw Billie ontmoet tot aan het historische moment dat de misdadiger voor de ingang van een bioscoop in Chicago werd doodgeschoten door de agenten van de Bureau of Investigation.

De jonge agent Melvin Purvis (Christian Bale) wordt persoonlijk door J. Edgar Hoover (Billy Crudup) gevraagd om het kantoor van de Bureau of Investigation in Chicago te leiden om de voortvluchtige bankovervaller John Dillinger (Johnny Depp) in de kraag te vatten. Dillinger is koelbloedig, charmant en uiterst intelligent. Verantwoordelijk voor ernstige vergrijpen die Hoover aangrijpt om meer financiering te ontvangen voor het oprichten van de eerste federale politiemacht. Hij verklaart dan ook de oorlog aan Dillinger. Inmiddels benoemd tot een vijand van de staat en nog altijd voortvluchtig. Maar Purvis en zijn mannen komen al gauw tot de ontdekking dat Dillinger en zijn bende zich niet zonder weerstand gevangen laten nemen.

Veelzijdig
Johnny Depp heeft in zijn carrière al meerdere non-fictieve personages gespeeld in biografische films. Zoals FBI-informant Donnie Brasco in de gelijknamige misdaadfilm, drugsbaron George Jung in Blow en crimineel Whitey Bulger in Black Mass. In Public Enemies speelt hij vol overtuiging de rol van de beruchte crimineel John Dillinger en het is haast angstaanjagend om te zien hoeveel uiterlijke overeenkomsten hij heeft met de bankovervaller. Maar het is niet alleen Depp die zeer overtuigend acteert, want ook Christian Bale, Marion Cottilard en Billy Crudup spelen zeer solide de rollen van de ambitieuze agent Melvin Purvis, Dillinger’s vrouw Billie Frechette en Bureau of Investigation directeur J. Edgar Hoover.

Authentiek
Public Enemies is een authentiek misdaaddrama dat zich aan het begin van de twintigste eeuw afspeelt. Michael Mann heeft met zijn visie een realistische film gecreëerd waarin alles lijkt te kloppen. Van de kleding die de personages dragen tot aan de voertuigen waarmee de misdadigers vluchten en waarin de autoriteiten hen achtervolgen. De regisseur van Heat creëert eveneens een goede balans tussen die actiemomenten waarin de vuurgevechten de aandacht opeisen, de spannende momenten waarin John Dillinger op de hielen wordt gezeten en het drama. Public Enemies is dan ook een aanrader. Zeker voor de liefhebber van klassieke misdaadfilms en biopics.

Public Enemies is verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

4

Steun Filmliefhebber.com