Psycho (1998) recensie

PsychoIk moet iets bekennen, want ik heb nog nooit de thriller Psycho van Alfred Hitchcock gezien. Nu ik erover nadenk denk ik dat ik zelfs nog nooit een film van de iconische filmmaker heb gezien! Als filmliefhebber schaam ik mij daar wel een beetje voor. Wellicht is het een mooie doelstelling voor het nieuwe jaar om op zijn minst 2 of 3 films van Hitchock te kijken. Dat gezegd hebbende kan ik wel vertellen dat ik onlangs de op Netflix verschenen remake van de thriller uit 1960 heb gezien. Ondanks dat ik deze niet kan vergelijken met het origineel kan ik wel iets vertellen over de kwaliteit van de door Gus van Sant geregisseerde film.

Marion Crane (Anne Heche) ziet haar kans schoon om haar baas op te lichten voor 400.000 dollar en zonder er goed over na te denken besluit zij om de stad zo snel mogelijk te verlaten. Onderweg naar haar eindbestemming stopt Marion bij het Bates Motel waar zij kennis maakt met de eigenaardige eigenaar Norman Bates (Vince Vaughn). Een op het oog lijkende rustige man die zijn dagen vult met opzetten van dode vogels en het beheer van het motel. Maar hij heeft een afschuwelijk geheim waar de nekharen recht van overeind gaan staan. Als Marion plotseling verdwijnt, proberen haar vriend Sam (Viggo Mortensen) en zus Lila (Julianne Moore) te ontdekken waar zij verblijft. Maar in hun zoektocht maken zij al snel kennis met de duistere kant van Norman.

Stille wateren hebben diepe gronden
Het verhaal is ijzingwekkend. De rustige doch vreemde Norman Bates lijkt geen kwaad in zich te hebben, maar blijkt een maniakale moordenaar te zijn die ook nog eens lijdt aan schizofrenie. Hij is het levende bewijs dat stille wateren diepe gronden hebben en ondanks dat Psycho een fictief verhaal bevat kan het evengoed een gedramatiseerde reconstructie van een waargebeurd misdrijf zijn. Vince Vaughn speelt de rol van Bates dan ook uitstekend hoewel ik in alle eerlijkheid wel iets minder te spreken ben over het spel van de ondersteunde cast. Dat zorgt er wellicht voor dat de impact van de film niet zo heftig is als waar ik stiekem wel op had gehoopt.

Kopie
Zonder het origineel te hebben gezien weet ik wel dat de stijl van de film en de bijhorende muziek nagenoeg gekopieerd zijn uit de klassieker. Het doet mij afvragen of de film in zijn totaliteit geen kopie is en het maakt mij nog nieuwsgieriger naar de versie van Hitchcock. Een geprezen film die tot op de dag van vandaag nog steeds wordt gezien als één van de betere thrillers in het genre. Naar mijn mening valt deze remake daar niet onder, want bloedstollend spannend of verrassend vond ik Psycho allerminst. Ik hoop dan ook dat de film uit 1960 een stuk beter is dan deze wellicht overbodige remake.

2