Prisoners (2013) recensie

PrisonersPrisoners is een film die al een poosje bij mij in de kast staat en ik durf niet te zeggen waarom het zolang heeft geduurd totdat ik besloot om de door Denis Villeneuve geregisseerde thriller in de Blu-ray speler te stoppen. Want het is een dijk van een film! Niet alleen te danken aan de mysterieuze en spannende sfeer, maar ook aan het briljante acteerwerk van Wolverine-ster Hugh Jackman en het goede acteerwerk van Jake Gyllenhaal.

De film gaat over de verdwijning van twee meisjes en de ouders Keller Dover (Hugh Jackman) en Franklin Birch (Terence Howard) zijn ten einde raad. Terwijl rechercheur Loki de leiding heeft over het onderzoek, besluit Keller om op eigen houtje de ontvoerder van zijn dochter en die van zijn buurman op te sporen. Hij is vastberaden en op een aantal momenten zelfs krankzinnig. In deze momenten moet alles en iedereen wijken voor zijn speurtocht terwijl Franklin nog steeds vertrouwen heeft in Loki.

Loki heeft zijn handen vol aan het vreemde gedrag van Keller die zichzelf op sommige momenten verdacht opstelt. Evenals in zijn andere films vindt Villeneuve het een sport om de kijker aan het denken te zetten en dat is met Prisoners niet anders. Als kijker twijfelde ik op den duur over Keller’s beweegredenen en vroeg ik mezelf af of ik zijn bizarre acties wel kon waarderen. Uiteindelijk zien we ook dat Loki minder prioriteit en aandacht geeft aan de ontvoeringszaak als Keller zich steeds vreemder gaat gedragen.

Dat maakt Prisoners een zenuwslopende thriller die mij op het puntje van mijn stoel hield. Door de lange speelduur van 2 en een half uur bevat de film soms een paar dode momenten, maar dat is dan ook het enige minpuntje dat ik kan benoemen. Het acteerwerk is zoals gezegd fenomenaal en Villeneuve weet de kijker een zeer onderhoudende, mysterieuze en bovenal spannende thriller voor te schotelen. Een topper in het genre als je het mij vraagt!

6 thoughts to “Prisoners (2013) recensie”