Predator 2 (1990) recensie

Predator 2Soms sta ik voor mijn kasten met DVD’s en heb ik zin in het kijken van een heerlijke foute klassieker. Een actiefilm die thuishoort in de goed fout categorie en uitpuilt van matige special effects, foute oneliners en buitensporig geweld. Predator 2 is zo’n klassieker die dan al snel in aanmerking komt. In de door Stephen Hopkins geregisseerde film uit 1990 keert het buitenaardse gedrocht uit Predator terug om deze keer in een vervallen Los Angeles de boel op stelten te zetten.

Lethal Weapon-acteur Danny Glover speelt de rol van luitenant Mike Harrigan die te maken krijgt met een bloederige bendeoorlog tussen Jamaicaanse en Mexicaanse drugsdealers die de straten hebben overgenomen. Met de talentvolle politieagent Jerry Lambert (Bill Paxton) aan boord moet Harrigan de straten weer schoonvegen, maar het werk wordt al gauw voor hen overgenomen door de bloeddorstige Predator die terugkeert naar de aarde om zijn trofeeën op te eisen. Terwijl Harrigan de Paxton de mysterieuze moorden proberen op te lossen, komen zij al snel oog in oog te staan met het buitenaardse wezen.

Van de jungle naar Los Angeles. Het is een mooie plek om de Predator op los te laten, maar het niveau van zijn voorganger wordt nooit gehaald. Natuurlijk wordt niet alleen Arnold Schwarzenegger gemist, maar Predator 2 draait vooral om de bloederige taferelen en het geweld. Spanning wordt er nauwelijks opgebouwd en dat is naar mijn mening toch een gemiste kans. In het eerste deel was de spanning duidelijk voelbaar en waren de beelden wellicht ook iets heftiger.

Gelukkig is de combinatie van actie en foute oneliners op orde en Bill Paxton was een meer dan welkome toevoeging aan de cast. Als de grappige Lambert kwam hij prima uit de verf en met zijn deelname werd hij de eerste acteur die zowel door de Terminator als door Alien en Predator om zeep werd geholpen. Een stukje geschiedenis, wat nooit meer verloren gaat. Dat maakt Predator 2 nog steeds geen waardige opvolger, maar het zorgt er wel voor dat de film van Hopkins niet de boeken ingaat als een volledig slap aftreksel.

2 thoughts to “Predator 2 (1990) recensie”

1. Het is wellicht jeugdsentiment, maar ik heb me altijd prima vermaakt met Predator 2. Heel goed is het naar hedendaagse standaard niet, maar er kwamen in die tijd zoveel actiefilms uit die veel minder waren, dat deze film er voor mij toch een beetje uitstak.