Powers - Seizoen 1

Powers – Seizoen 1 (2015) recensie

Mijn eerste reactie op de PlayStation Original Powers was “Gaat Sony PlayStation ook televisieseries maken?”. Ik kan ook niet ontkennen dat ik een beetje sceptisch was over de serie die al ruim een jaartje in de Verenigde Staten te zien is via het PlayStation Netwerk. Maar goed, ik ben ook van mening dat je alles een kans moet geven. Daarom begon ik met frisse moed aan het 10 afleveringen tellende eerste seizoen en ik ben zeker niet teleurgesteld. In mijn recensie van Powers lees je waarom.

Powers gaat over een groep mensen die speciale superkrachten bezitten. De een gebruikt zijn krachten voor het goede en de ander om kwaad te doen. De basis van de door Brian Bendis en Charlie Huston bedachte show lijkt heel erg op die van Heroes, maar in plaats van verschillende verhaallijnen die kriskras door elkaar lopen, focust Powers zich op een eenvoudig verhaal. Gelukkig is dit verhaal onderhoudend genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden, maar dat is onder andere te danken aan hoofdrolspeler Sharlto Copley.

Copley kennen we natuurlijk van District 9 waarin hij de rol van Wikus Van De Merwe speelde. In Powers is hij te zien als Christian Walker, een politieagent die ooit een Power (iemand met een superkracht) was, maar zijn superkrachten is verloren. Nu onderzoekt hij samen met zijn partner Deena (Susan Heyward) een reeks misdaden. De normale mensen accepteren het niet meer dat Powers kunnen gaan en staan waar zij willen en het lijkt erop dat een van die tegenstanders het recht in eigen handen neemt en de Powers een voor een om het leven brengt.

En natuurlijk komen de Powers in opstand. Ze gebruiken hun vermogen om zich te verdedigen, maar er zijn ook Powers die misbruik maken van de situatie. Een van die gevaarlijke Powers is Wolfe (Eddie Izzard), een meedogenloze man die alles en iedereen op zijn pad vernietigt. Zijn daden van terreur zijn zo extreem dat de politie genoodzaakt is om een speciale taskforce in het leven te roepen om de Powers tot een halt toe te roepen. Onder leiding van Walker en diens partner en met de hulp van de Powers Retro Girl (Michelle Forbes), Triphammer (Andrew Sensenig) en Zora (Logan Browning), moet de speciale eenheid de orde en de vrede herstellen.

Powers is een vermakelijke doch simpele serie die een eenvoudig verhaal bevat en door het hoge tempo makkelijk wegkijkt. Desalniettemin zijn er ook een aantal minpunten op te noemen, zoals het afgrijselijke accent van hoofdrolspeler Noah Taylor, de matige visuele effecten en het niet altijd even overtuigende acteerwerk. Toch neem ik deze minpunten graag voor lief, omdat ik toch van het begin tot het einde ben vermaakt. Ik ben dan ook wel nieuwsgierig naar het tweede seizoen dat nog niet is verschenen. Tot die tijd kunnen we in Nederland op Videoland.com genieten van de eerste 10 afleveringen van circa 45 minuten.

4 gedachten over “Powers – Seizoen 1 (2015) recensie

1. Klinkt inderdaad vreemd, series op het Playstation netwerk. Heb zelf geen PS, dus kan deze niet checken. Vind Copley altijd erg goed, dus dat zou wel een reden zijn deze serie te willen zien.