Popoz

Popoz (2015) Blu-ray Disc recensie

Flauwe humor, overweldigende actiescènes en onwaarschijnlijke situaties staan centraal in de Comedy Central komedieshow Popoz. In de circa 20 minuten durende afleveringen ziet de kijker hoe de incompetente politieagenten Ivo (Huub Smit) en Randy (Sergio Hasselbaink) op een onorthodoxe manier hun werk uitvoeren en proberen om de criminelen in de kraag te vatten. Maar er gaat meer fout dan goed terwijl het bijna dagelijkse bezoekje aan de sexy patholoog-anatoom Leo (Ancilla Tilia) altijd uitloopt in wilde seksfantasieën en de ietwat onnozele stagiair Coco (Noel Deelen) niets opsteekt van de tijd die hij met hen doorbrengt. Het is een uitstekende basis voor een korte show, maar is het ook genoeg voor een film van bijna 90 minuten lang? Dat lees je in mijn recensie van Popoz.

De film begint met een gigantische blunder van de agenten die door deze misstap een laatste kans krijgen om te laten zien dat ze het politiekorps waardig zijn. Maar de volgende blunder laat niet lang op zich wachten als ze een inval gruwelijk verknallen. En met als gevolg dat 11 mensen komen te overlijden. En de politiecommissaris (Henriëtte Tol) is helemaal klaar met het destructieve gedrag van haar agenten. Daarom worden de heren veroordeeld voor een gevangenisstraf van 5 jaar. En terwijl ze in de bajes het doelwit worden van de meedogenloze crimineel Mercator (Pierre Bokma) zien ze ook hun kans schoon om informatie in te winnen en een groot drugsnetwerk op het spoor te komen. Maar is dat ook genoeg om hun namen te zuiveren en om terug te kunnen keren bij de politie?

Zoals je mag verwachten zit Popoz overvol met overdreven actiescènes, buitensporig geweld en grove humor. Het randje van de goede smaak wordt regelmatig opgezocht, maar filmmakers Martijn Smits en Erwin van den Eshof gaan nooit over de streep. En natuurlijk ontbreekt het niet aan voor de hand liggende fragmenten, zoals de sexy striptease van Ancilla Tilia die absoluut niet mag ontbreken. Toch is er ook veel mis met Popoz, want voor een aflevering van circa 20 minuten is het allemaal voldoende om de kijker te vermaken. Voor een film van bijna 90 minuten wordt er toch meer verwacht en dat probeert men dan ook te bewerkstelligen door een poging te ondernemen om de actiekomedie iets meer diepgang te geven.

Foute keuze als je het mij vraagt, want de film is op die kenmerkende en hilarische fragmenten na zeer teleurstellend te noemen. Hoewel Huub Smit en Sergio Hasselbaink de rollen van de agenten nog prima invullen, is het acteerwerk over het algemeen zeer matig. Vooral Yolanthe Sneijder-Cabau overtuigt geen seconde in haar bijrol als sexy femme fatale. Daarentegen vind ik dat Pierre Bokma het dan wel weer prima doet als de ietwat vreemde crimineel Mercator. Toch is dat niet genoeg om Popoz als een geslaagde film te bestempelen, want ook het verhaal rammelt aan alle kanten. Natuurlijk is het verhaal niet zo belangrijk in een film als deze, maar ik ben dan ook van mening dat je dan ook geen poging moet wagen om hier nog iets van te breien. Misschien had een compliatie van 90 minuten met de beste momenten uit de show dan nog wel meer kans van slagen gehad.

Dutch FilmWorks brengt de film zowel op DVD als op Blu-ray op de markt en ik mocht een kritische blik werpen op de High-Definition schijf van de Nederlandse filmdistributeur. Het beeld van deze schijf is haarscherp terwijl het geluid uitstekend klinkt. Voor de liefhebber staat er audiocommentaar van de filmmakers en de acteurs op de disc terwijl er ook ongecensureerde verwijderde scènes en VFX reels als bonusmateriaal zijn toegevoegd. Het is dus een nette Blu-ray release van een teleurstellende film.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie exemplaar.

4 gedachten over “Popoz (2015) Blu-ray Disc recensie