Pokémon Detective Pikachu (2019) recensie

Pokémon Detective PikachuHet was een kwestie van tijd voordat er een live-action film zou verschijnen rondom de populaire series en videogames van Pokémon. Een paar jaar geleden was de mobiele game Pokémon GO een rage, maar het gratis spelletje voor op de mobiel wordt nog steeds fanatiek gespeeld. Een uitgelezen kans voor Hollywood om de kleurrijke personages tot leven te brengen in een speelfilm. Pokémon Detective Pikachu mag dan ook zeker worden gezien als de kick-off van een nieuwe franchise, want de plannen om een vervolg te maken zijn al in een vergevorderd stadium.

De jonge student Tim (Justice Smith) zet zijn studie opzij als hij ontdekt dat zijn vader betrokken is bij de ontsnapping van de gevaarlijke Pokémon Mewto en sindsdien vermist is. In zijn speurtocht kruist zijn pad met dat van de schattige Pokémon Pikachu (Ryan Reynolds) en tot zijn grote verbazing kan hij hem verstaan! Ze slaan de handen ineen om het mysterie rondom de verdwijning van zijn vader te ontrafelen, maar ook om te ontdekken wie verantwoordelijk is voor de ontsnapping van Mewto. En daarbij krijgen ze hulp van de veelbelovende journaliste Lucy (Kathryn Newton) die tijdens haar onderzoek ontdekt dat de invloedrijke zakenman Howard Clifford (Bill Nighy) is betrokken bij deze zaak.

Test
In tegenstelling tot de series en de games draait Pokémon Detective Pikachu niet rondom de Pokémon trainers en het vinden en trainen van Pokémon. De studio koos bewust om een verhaal te creëren rondom de populairste en meest herkenbare Pokémon Pikachu om te zien of het publiek wel openstaat voor een live-action verfilming van Pokémon. Een risicovolle en dure test die toch goed is uitgepakt, want de film van regisseur Rob Letterman is grappig, spannend en ontroerend. Mede te danken aan het solide acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers hoewel de grappige momenten grotendeels te danken zijn aan Ryan Reynolds die Pikachu van zijn stem heeft voorzien.

Verbluffende animaties
Om de wereld van Pokémon tot leven te wekken zijn er moderne technologieën gebruikt om de figuurtjes op het zilveren scherm te toveren. Ondanks dat de animaties verbluffend zijn te noemen is er soms wel een verschil in kwaliteit bespeuren. Hoofdpersonage Pikachu en Lucy’s Pokémon partner Psyduck zien er waanzinnig uit, maar in sommige fragmenten lijken de animatoren te worstelen met schaduwen en diepgang. Vooral in de scènes waarin Mewto opduikt is het soms goed zichtbaar. Het doet verder geen afbreuk aan het kijkplezier, want Pokémon Detective Pikachu is een onderhoudende film voor jong en oud. Hoewel de echte fans misschien even moeten wennen aan een toch wel afwijkende storyline die zich in de wereld van Pokémon afspeelt.

Pokémon Detective Pikachu is vanaf 18 september verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met bonusmateriaal gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3
3 (1 vote)