PlayStation 5 artikel

PlayStation 5 recensie

PlayStation 5 product group

Op 19 november werd de Sony PlayStation 5 in Europa gelanceerd! Het nieuwe entertainmentsysteem dat de Sony PlayStation 4 moet vervangen. De launch van de PS5 was wellicht de meest chaotische ooit. Na de aankondiging op 16 september volgde er een zeer kort pre-order traject en waren webshops binnen enkele minuten compleet uitverkocht. Waardoor tienduizenden mensen geen pre-order hebben kunnen plaatsen en op dit moment ook nog geen console in huis hebben. De beschikbaarheid is schrikbarend slecht. Enerzijds te wijten aan de COVID-19 uitbraak, maar ook door een ernstig tekort aan flashgeheugen. Toch zijn er duizenden mensen die een PlayStation 5 hebben weten te bemachtigen. Hoewel, honderden klachten op social media te lezen zijn dat de PlayStation 5 te maken heeft met de nodige ‘kinderziektes’. Hoe realistisch zijn deze berichtgevingen en wanneer komt er weer nieuwe voorraad binnen? Je leest er alles over in dit artikel.

Gigantisch apparaat

Op 19 november werd de console afgeleverd en het eerste wat mij opvalt is dat het apparaat gigantisch is! Maar ik ben heel erg gecharmeerd van de vormgeving en ik kon mij er rustig op voorbereiden nadat ik een aantal video’s en foto’s op social media voorbij zag komen. De gigantische behuizing is benodigd om het apparaat goed te kunnen koelen. Met als resultaat dat de PlayStation 5 muisstil is! Het enige dat je zo nu en dan hoort is de diskdrive die gegevens ophaalt. Maar ook deze diskdrive is in tegenstelling tot menig Blu-ray Disc speler en zeker in vergelijking met de PS4 een stuk stiller. Dat de PS5 en warmte geen vrienden zijn is duidelijk, want de eerste klachten van defecte consoles op het Internet waren deels te wijten aan het feit dat gebruikers het apparaat in een te kleine (of zelfs afgesloten) ruimte hadden geplaatst. Dat is natuurlijk vragen om problemen. In de verpakking is er een voet aanwezig waarmee je de PlayStation 5 zowel horizontaal als verticaal op je televisiekast kunt plaatsen. De montage is simpel en zorgt voor stabiliteit. Mijn console staat naast mijn televisie en kan dus ook prima zijn warme lucht kwijt. In de doos zit tevens een HDMI-kabel, een DualSense controller, USB-C oplaadkabel en snelgids. Op het geheugen van het apparaat is standaard Astro’s Playroom geïnstalleerd. Een mini-game waar je een paar uur zoet mee bent en je meeneemt door de geschiedenis van de Sony PlayStation. Een mooie incentive bij aanschaf van een nieuwe console.

Eenvoudige installatie

Na het uitpakken en aansluiten begint het installatieproces van de PlayStation 5. Met een aantal handige vragen kan je jouw voorkeuren opgeven en je netwerk installeren. Ook kan je inloggen met je bestaande PlayStation account om je profiel, tegoed en data over te hevelen naar de PS5. Wanneer dat gedaan is begint de PlayStation 5 met het installeren van de laatste firmware updates van het besturingsysteem en de reeds geïnstalleerde app Astro’s Playroom. De nieuwe interface is even wennen en een minpuntje is dat het customizen van je menu of het installeren van een thema niet meer mogelijk is. Wellicht dat deze functies in latere updates van het besturingsysteem alsnog mogelijk worden, maar dat is afwachten. Het submenu dat bij de PS4 boven in stond is nu verstopt en op te roepen door de PS-knop op de controller in te drukken. Dan verschijnt er een pop-up menu onderin het scherm waar je activiteiten en meldingen kunt checken, je vriendenlijst en party’s kunt oproepen en je console kunt uitschakelen. De tip is om de rustmodus voor nu even niet te gebruiken gezien het feit dat er tientallen meldingen zijn dat de PS5 ernstig vastloopt wanneer deze in rustmodus wordt geplaatst. Dit lijkt een softwarematig probleem dat met de komende firmware updates wordt verholpen, maar voor nu is het verstandig om de functie niet te gebruike en via het menu instellingen ook uit te schakelen.

DualSense-controller

De meest spraakmakende verandering bij de launch van de Sony PlayStation 5 is de DualSense controller. Een nieuwe controller die niet alleen adaptieve knoppen heeft, maar ook de game-ervaring moet verbeteren. De DualShock controllers gingen trillen wanneer je in de game een wapen afvuurt, een bal wegschiet of een Formule 1 wagen door het gras laat rollen. Met de nieuwe technologie voelt iedere gebeurtenis anders aan. Of je nu met Astrobot door een level manoeuvreert en zijn lichte voetstapjes voelt, met Miles Morales als Spider-Man tussen de wolkenkrabbers van New York slingert of met Crash Bandicoot per ongeluk een T.N.T. krat laat ontploffen. De controller is fijngevoelig en geeft een extra dimensie aan de beleving. Ook de bewegingssensoren in de controller zijn zeer goed afgesteld en corresponderen op de correcte wijze met het personage van je game. Iets dat met de voorgangers wel anders was. Je kunt er wel rekening mee houden dat de controller ook op firmware werkt en zoals bij ieder draadloos apparaat moet je de firmware af en toe updaten. Sluit je controller dan ook regelmatig met de bijgeleverde USB-C kabel aan op je PlayStation 5 om de laatste software-updates te installeren.

Draait als een zonnetje

Maar de ernstige horrorverhalen die op het Internet zijn te lezen moet je met een korreltje zout nemen. Ja, er zijn defecte consoles en ja, er zijn zaken die nog opgelost moeten worden. Maar na ruim 20 uur heb ik slechts één serieuze vastloper geconstateerd. Tijdens het spelen van Spider-Man: Miles Morales bevroor de console en was de stekker eruit trekken het enige medicijn om het probleem te herstellen. Iets dat sterk wordt afgeraden wanneer de PlayStation 5 actief is, want het kan schade aan de SSD-schijf opleveren. Maar wanneer niets meer reageert is dat nog de enige optie om je PS5 te herstellen. Na het opnieuw aansluiten en opstarten zal de PS5 de database opnieuw opbouwen en in mijn geval werd zelfs de installatie van de game Planet Coaster ongedaan gemaakt. Dat is jammer, maar in tegenstelling tot de release van de eerdere consoles valt het tot op heden reuze mee. En zijn het ook zaken die met de komende firmware updates eenvoudig te verhelpen zijn. Voor de rest draait de PS5 stabiel. Zowel met PlayStation 5- en PlayStation 4-games als met applicaties en het kijken van DVD’s en Blu-ray Discs.

Indrukwekkend

De PlayStation 5 is een indrukwekkende machine en razendsnel. De verhalen die voor de release opdoken over de snelheid zijn niet gelogen en zowel nieuwe als oudere games starten razendsnel op. Te danken aan de ingebouwde SSD schijf, die je zonder problemen vol krijgt. Want na de installatie van een aantal games en apps is het geheugen al zeer beperkt. Dat houdt in dat je games of apps moet verwijderen of een externe SSD-schijf moet aanschaffen als je niets wilt deïnstalleren. Naar mijn mening heeft Sony dit niet voor elkaar en hadden ze er wellicht beter aan gedaan om een console met 2TB op de markt te brengen. Ook als dat inhoudt dat het apparaat dan bijvoorbeeld 100 euro duurder wordt. Maar dat terzijde. Nog indrukwekkender is de DualSense controller. Die enorm fijn in de hand ligt, ondanks dat deze controller iets zwaarder is dan de DualShock. De verfijnde technologie voegt echt iets toe aan de ervaring en dat is een groot pluspunt. Het geeft je echt het gevoel dat je in een compleet nieuwe spelwereld bent belandt en daarmee voelt de PS5 ook echt aan als een next-gen oplossing. Hoewel het huidige assortiment van games wel de potentie van het apparaat laten zien, maar deze nog niet ten volste benutten. Om te zien waar de PlayStation 5 toe in staat is moeten we wellicht geduld hebben tot er games verschijnen die uitsluitend voor de next-gen consoles zijn gemaakt.

Aanschaffen of wachten?

Helaas moet je nu even geduld hebben om een PS5 te bemachtigen. Er staan nog duizenden mensen op de wachtlijst hoewel, er webshops zijn die reeds hebben aangekondigd dat er in december een tweede batch voorraad gaat binnenkomen. Logisch, want naar mijn mening zal een miljarden bedrijf als Sony niet toestaan dat er tijdens de feestdagen geen spelcomputer te verkrijgen is. Of dat ook impact op de kwaliteit gaat hebben is niet bekend, maar ik verwacht eigenlijk van niet. Toch zorgen de horrorverhalen op het Internet ervoor dat veel consumenten terughoudend zijn in de aanschaf van een PS5, maar naar mijn mening is de angst onterecht. Op de duizenden consoles die inmiddels wereldwijd zijn geleverd, zijn er slechts een aantal die serieuze problemen vertonen. Dat overigens niet vreemd is voor elektronicaproducten. Daarnaast heb je garantie en ondanks dat het vervelend is om een apparaat dat je graag wilt gebruiken moet retourneren, is het niet zo dat je jouw geld kwijt bent. Het probleem wordt hoe dan ook opgelost. Qua performance valt er in ieder geval niets aan te merken op de gloednieuwe spelcomputer die tot op heden de hoge verwachtingen waarmaakt en de PlayStation 4 binnen een mum van tijd van de troon gaat stoten.

Dit artikel is niet in samenwerking met Sony PlayStation of één van haar partners geschreven. De PlayStation 5 werd ruim 25 uur getest alvorens dit artikel werd geschreven.

Black Friday 2020Black Friday 2020