Playing God (1997) recensie

Playing GodDrugs maakt meer kapot dan je lief is. In de misdaad/thriller Playing God wordt dat wel duidelijk. The X Files-acteur David Duchovny speelt de rol van de geschorste chirurg Eugene Sands die door zijn drugsverslaving een ernstige fout heeft gemaakt en nu zijn vergunning kwijtgeraakt is. Ondanks dat hij zijn leven in de operatiekamer mist, blijft hij hangen in zijn overmatige drugsgebruik wat er uiteindelijk toe leidt dat hij in aanraking komt met de verkeerde mensen.

Nadat hij in een kroeg zijn medische kennis aanwendt om een neergeschoten crimineel te helpen, krijgt hij ongewild de aandacht van misdaadkoning Raymond Blossom (Timothy Hutton). Eugene wordt door hem en zijn aantrekkelijke vriendin Claire (Angelina Jolie) meegezogen in een misdadig leven en het blijkt al snel dat er voor hem geen weg meer terug is. Totdat hij de kans krijgt om zijn leven te beteren en voor eens en altijd afscheid te nemen van zijn criminele bestaan en zijn drugsverslaving.

In de openingsfase van de door Andy Wilson geregisseerde film stevent men af op een mix van drama en misdaad, maar uiteindelijk is Playing God niets meer of minder dan een thriller die met vlagen onrealistisch is. De spanning is wel aanwezig, maar de afloop zie je van mijlenver wel aankomen. Het acteerwerk is solide en het is fijn om Duchovny eens een andere rol dan die van een doortastende FBI-agent of een aan wal geraakte boekschrijver te zien spelen.

Ook Timothy Hutton is zijn element als de hipster Raymond Blossom die met zijn zwendelpraktijken meer vijanden dan vrienden maakt terwijl Angelina Jolie het prima doet als zijn vriendin Claire. Goede bijrollen zijn er voor Michael Massee als FBI-agent Gage, Peter Stormare als de Russische gangster Vladimir en John Hawkes als de krankzinnige crimineel Flick. Deze kleurrijke personages maken Playing God een stuk interessanter, maar onderaan de streep heeft de films niets meer te bieden dan een simpel verhaal en amusement. En dat terwijl er toch veel meer mogelijk was geweest.

3