Planet Terror (2007) recensie

Planet TerrorHet project Grindhouse van regisseurs Quentin Tarantino en Robert Rodriguez is bijzonder te noemen. De twee heren die jarenlang eigenaardige films hebben gecreëerd sloegen de handen ineen om het bijzondere genre nieuw leven in te blazen. Met als resultaat twee films die zeker niet voor een breed publiek zijn gemaakt. Na de vermakelijke actiefilm Death Proof was het de beurt aan de From Dusk Till Dawn-regisseur om het project te completeren. Met het met buitensporig geweld, bloed en gore overladen Planet Terror.

In Planet Terror is de wereldbevolking aan het lot overgelaten. Een uitbraak van een virus zorgt ervoor dat mensen transformeren in bloeddorstige…. ja, wat zijn het eigenlijk. Zombies? Monsters? In ieder geval is het betere hak- en zaagwerk nodig om deze wezens het hoofd te bieden. De één doet dat met een behoorlijke portie lef en met alles wat hij voor handen heeft terwijl de ander haar geamputeerde been vervangt voor een shotgun en op een bijzondere wijze haar tegenstanders te lijf gaat. Inderdaad, zo krankzinnig is de film.

Zoals gezegd blijven smerige taferelen met uitpuilende oogballen, afgehakte testikels, zweren waar het pus uitspuit en bloedfonteinen die zelfs in de meest lugubere horrorfilms niet aanwezig zijn, niet uit. Rodriguez vult zijn film vol met dit soort momenten terwijl hij het verhaal laat voor wat het is. De hel is losgebarsten en een kleine groep overlevenden moeten dit bloedfestijn zien te overleven. Meer hoef je ook eigenlijk niet te weten. Behalve dat de make-up en special effecten fantastisch zijn en veel bekende acteurs te zien zijn.

Rose McGowan, Freddy Rodriguez, Michael Biehn, Josh Brolin, Jeff Fahey, Bruce Willis en Tom Savini. Om maar even een paar namen te noemen die in Planet Terror belangrijke rollen spelen. De liefhebbers van cult, jaren tachtig films, bloed en gore kunnen echt hun lol niet op met deze krankzinnige film. Een echte Grindhouse die het genre eer aandoet en als een geslaagde hommage gezien mag worden. Tarantino, die ook nog even zijn gezicht laat zien, en Rodriguez slagen met vlag en wimpel met hun project. Hoe onzinnig en smerig het ook is. Vermakelijk is het des te meer.