Pitch Black (2000) recensie

Pitch BlackDe Science Fiction/horrorfilm Pitch Black kwam uit toen regisseur David Twohy nog niet veel had gedaan, hoofdrolspeelster Radha Mitchell relatief onbekend was en niemand wist wie de kale spierbundel Vin Diesel was. Daar kwam na 2000 al snel verandering in, want de futuristische film werd erg succesvol. Mede te danken aan het ijzersterke verhaal, de stijlvolle wijze waarop deze is gefilmd en het overtuigende acteerwerk van de destijds onbekende hoofdrolspelers. Vooral Vin Diesel wist met zijn vertolking van het imposante personage Riddick het publiek voor zich te winnen.

Dat de acteur een jaar later in de huid kruipt van een van de meest iconische filmfiguren in de eerste The Fast and the Furious, heeft de onwetende filmliefhebber ongetwijfeld nieuwsgierig gemaakt naar de sterke Science Fiction film die met een relatief laag budget in elkaar werd gezet. De film speelt zich dan ook af op een woestijnplaneet als een vrachtschip uit koers is geraakt en op de afgelegen planeet neerstort. Slechts een handjevol overlevenden weten uit de wrakstukken te komen. Daaronder de gevangene Riddick (Vin Diesel) die als één van de gevaarlijkste criminelen in het heelal wordt gezien.

Onder leiding van waarnemend kapitein Fry (Radha Mitchell) moet het gezelschap bestaande uit een antiekhandelaar, een geestelijke en zijn volgelingen, een jong meisje, een premiejager en de meedogenloze moordenaar een manier zien te vinden om de planeet te verlaten. Een pittige klus! Zeker gezien het feit dat Riddick weet te ontsnappen en nergens te bekennen is. Met in het achterhoofd houdende dat de moordenaar uit het niets kan toeslaan, beginnen de overlevenden aan een plan om de planeet zo snel mogelijk te verlaten. Maar Riddick is wel het laatste probleem waar ze zich zorgen over moeten maken als ze ontdekken dat er diep in de bergen bloeddorstige wezens wonen die in het donker toeslaan. En de tijd begint te dringen als er een zonsverduistering op komst is.

De film opent spectaculair en vanaf dat moment is er continu spanning aanwezig. De onderlinge relaties tussen de overlevenden zijn moeilijk te doorgronden evenals het mysterieuze personage Riddick dat voor veel onrust zorgt. Het is aan het acteerwerk van Vin Diesel te danken dat Riddick een interessant personage is. Maar ook de zware overlevingstocht van het gezelschap zorgt voor veel spanning. En wanneer de nacht aanbreekt begint het avontuur pas echt! De wezens die diep in de bergen wonen komen naar de oppervlakte. Ze zijn op zoek naar vers bloed en het nietsvermoedende gezelschap is overduidelijk het hoofdgerecht. Het is verbazingwekkend doch bewonderenswaardig te noemen dat de filmmakers met weinig poespas een zenuwslopende film hebben gecreëerd.

Ook een gebrek aan tekst en uitleg draagt bij aan dat mysterieuze sfeertje dat Pitch Black bevat. Ik vind het niet erg om niet te weten wie Riddick daadwerkelijk is, wie de verschillende personages zijn en waarom ze passagiers op het neergestorte vrachtschip waren. De huiveringwekkende overlevingstocht, de onderlinge verstandhoudingen waarbij de gemoederen soms hoog oplopen en de angst voor de afschuwelijke wezens die in de nacht naar de oppervlakte komen, is all that matters! Toch is er ook kritiek, want de special effects en de matige CGI animaties zijn niet altijd overtuigend te noemen. Maar ik neem dat graag voor lief, want uiteindelijk is de door Twohy geregisseerde film uiterst vermakelijk en bloedstollend te noemen.

8 thoughts to “Pitch Black (2000) recensie”

1. Haha Pitch Black. Dat is lang geleden! Ik weet nog toen deze op DVD verscheen. Ik zag hem inderdaad voor het F&F tijdperk en vond deze sci-fi horror heerlijk origineel. Iets waar de sequels nooit aan hebben kunnen tippen.