Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge (2017) recensie

Pirates of the Caribbean: Salazar's RevengePirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge, die in het buitenland ook werd uitgebracht met de subtitel Dead Men Tell No Tales, is alweer het vijfde deel in de franchise waarin Johnny Depp de rol van de geniepige en rum drinkende piraat Kapitein Jack Sparrow vertolkt. Met de vieze nasmaak van Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides nog in de mond, begon ik aan de door Joachim Rønning en Espen Sanberg geregisseerde avonturenfilm die de hoge verwachtingen heeft waargemaakt. En nu deze zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar is, is het tijd om de film opnieuw te beleven. Ben ik nog steeds zo enthousiast?

Als fan van de franchise hoop ik toch stiekem op een evenaring van het eerste deel dat in 2003 werd uitgebracht, maar ook Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge haalt dat niveau niet. Ondanks dat er een aangename Pirates-vibe aanwezig is die in het vierde deel ontzettend werd gemist. Een aantal minpunten steken toch de kop op zoals het toch op sommige momenten geforceerde acteerwerk van Johnny Depp die niet helemaal in zijn rol lijkt te zitten. Daarentegen voelt nieuwkomer Javier Bardem als Jack Sparrow’s tegenstander Kapitein Salazar zich helemaal thuis in de wereld van piraten, rumvaten en zeeslagen.

Jack’s rol in het verhaal is wellicht ook niet zo groot als voorheen. Het draait voornamelijk om de zoektocht naar de drietand van Poseidon die ergens op de zeebodem ligt en nieuwkomers Brenton Thwaites en Kaya Scodelario hebben als zeerover Henry en astronoom Carina de kompas van de kapitein van de Black Pearl nodig om het artefact te vinden. En dat terwijl ook Kapitein Barbossa zich in de strijd gooit om de drietand te vinden. De rol van deze oude bekende wordt opnieuw prima ingevuld door Geoffrey Rush die evenals in de voorgaande delen een meedogenloze doch zachtaardige piraat neerzet.

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge blinkt vooral uit in de weergaloze special effects en CGI. De reusachtige galjoenen zijn indrukwekkend en realistisch terwijl de bovennatuurlijke Kapitein Salazar met behulp van computeranimaties er angstaanjagend uitziet. Ook de wisselende settings zijn oogstrelend mooi evenals de overtuigende make-up effecten waarmee veel acteurs zijn omgetoverd in bloeddorstige en grappige piraten. Op de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die onlangs is verschenen, komt de film dan ook het beste tot zijn recht terwijl de overgebleven ruimte op de disc is opgevuld met enorm veel interessant bonusmateriaal. Ik heb mij opnieuw uitstekend vermaakt met deze film ondanks dat het niveau van de eerste Pirates niet wordt gehaald.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1 thought to “Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge (2017) recensie”

1. Weetje wat ik vooral zo gek vind? Er zijn mensen die zeggen dat het tijd is om te stoppen met al die ‘Pirates’-films enzovoort… Maar eigenlijk is er toch echt geen enkele andere franchise die op deze manier entertaint. Met die fantasy-elementen, heerlijke piratenscenes en alles wat er bij komt kijken… Geef mij nog maar een reeks films rond deze personages en geweldige slechterikken!