Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) recensie

Pirates of the Caribbean: On Stranger TidesDe rol van Jack Sparrow is Johnny Depp op het lijf geschreven en hij heeft de rol in de eerste 3 delen van de Pirates of the Caribbean-reeks dan ook waanzinnig goed gespeeld. Toch kreeg het derde deel Pirates of the Caribbean: At World’s End wisselende kritieken. Desalniettemin besloot men om een vierde film te maken waarin Johnny Depp terugkeert als de knotsgekke kapitein van het legendarische piratenschip de Black Pearl. Maar weet Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides het tij te doen keren of gaat de franchise kopje onder?

In het begin van de film wordt al snel duidelijk dat Jack Sparrow (Johnny Depp) zijn geliefde galjoen weer is verloren en hij opent de jacht op een piraat die in zijn naam bemanningsleden voor zijn schip probeert te ronselen. In zijn zoektocht belandt hij op de Queen Anne’s Revenge, het indrukwekkende galjoen van de meedogenloze piraat Blackbeard (Ian McShane) en waar diens dochter Angelica (Penélope Cruz) als eerste stuurman de lakens uitdeelt. En Jack heeft geluk dat hij niet op de plank hoeft als hij in ruil voor zijn leven de locatie van de bron van de eeuwige jeugd prijsgeeft.

In de zoektocht naar de bron van de eeuwige jeugd belandt het gezelschap in avontuurlijke en komische situaties waarin Johnny Depp weer voor veel kijkplezier zorgt. Ook de chemie met Penélope Cruz is op orde en het eeuwige gekibbel tussen de piraat en de dochter van Blackbeard levert leuke fragmenten op. Ook de terugkeer van de personages Kapitein Barbossa (Geoffrey Rush) en Master Gibbs (Kevin McNally) mogen als pluspunten worden aangemerkt. Toch mist Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides dat sfeertje dat in de eerdere films zo nadrukkelijk aanwezig was. Het voelt soms een beetje te geforceerd aan terwijl het verhaal, dat ook vol gaten zit, onnodig ingewikkeld is.

Ian McShane vind ik ook niet overtuigen in zijn rol als de meedogenloze piraat Blackbeard en het gat tussen het derde en het vierde deel is zo groot dat je als kijker vol vragen zit over de periode die zich tussen de films heeft afgespeeld. Het is dan ook een feit dat de teleurstelling overheerst als de aftiteling door het beeld rolt, maar dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat de lat voor Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides wel erg hoog lag en dat men de hoge verwachtingen niet waar kon maken. Het niveau van de eerdere films wordt dus niet gehaald, ondanks dat ook Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides ook pluspunten bevat, zoals de verbluffende special en visual effects.

2 thoughts to “Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011) recensie”