Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007) recensie

Pirates of the Caribbean: At World's EndDat een populaire attractie in de pretparken van Disney ooit als inspiratiebron zou dienen voor een spannende avonturenfilm had niemand kunnen voorspellen. Maar in 2003 werd het werkelijkheid toen Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl verscheen. Het succes van de door Gore Verbinski geregisseerde piratenfilm zette de deur naar een vervolg wagenwijd open en niet veel later verscheen Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest in de bioscoop. En met diens open einde werd er ook nog het derde deel Pirates of the Caribbean: At World’s End uit de grond gestampt.

Nu de Britse Oost-Indische Compagnie de jacht heeft geopend op de piraten en diens handlangers, moeten de schavuiten op zee een plan verzinnen om weerstand te bieden. Maar met de verdwijning van piratenleider Kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) en de machtige Black Pearl zijn zij niet bij machte om hen tot een halt toe te roepen. Daarom reizen Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swann (Keira Knightley) onder leiding van de duivelse Kapitein Barbossa (Geoffrey Rush) naar de wereld in het hiernamaals om Jack en zijn geliefde Pearl terug te halen.

Afronden
Pirates of the Caribbean: At World’s End is een afronding van een verhaallijn waarin sleutelfiguren zoals Jack Sparrow, Elizabeth Swann, Will Turner en Davy Jones (Bill Nighy) een hoofdrol spelen. Een verhaallijn dat nimmer als een nachtkaars uit mag gaan. Daarom trekken de makers onder leiding van Gore Verbinski alle registers open om het publiek op een vermakelijk slot te trakteren. En met een budget van meer dan 300 miljoen dollar zijn zij daar ruimschoots in geslaagd. Mede te danken aan de weergaloze special effects, de bombastische actiescènes en het overtuigende acteerwerk.

Sfeer
Pirates of the Caribbean: At World’s End gaat op dezelfde voet verder als dat we gewend zijn. Met kleurrijke personages, spectaculaire settings en decors en de kenmerkende score van componist Hans Zimmer. Met als kritische kanttekening dat er grotendeels uit hetzelfde vaatje met rum wordt getapt. Dat maakt het derde deel niet slechter, maar ook niet vernieuwend. We hebben het immers allemaal al gezien en het verhaal is niet zo ingewikkeld dat je als kijker niet kunt voorspellen hoe het avontuur gaat aflopen. Ergens is dat jammer, maar door een overvloed aan spectaculaire en grappige momenten worden deze minpuntjes voldoende gecompenseerd.

3.5