Phenomenon (1996) recensie

PhenomenonPhenomenon is een film die destijds enorm is ondergesneeuwd door het geweld van de kaskraker Independence Day. Nu is de keuze van de titel ook niet heel sterk te noemen, omdat deze suggereert dat de film met John Travolta in de hoofdrol eveneens iets van doen heeft met buitenaardse wezens. Ik begrijp wel dat de bioscoopganger destijds een keuze moest maken tussen het spektakelstuk van Roland Emmerich en het drama van regisseur Jon Turteltaub. Dat neemt niet weg dat Phenomenon een goede film is en een publiek verdient.

In een klein Amerikaans plaatsje runt George (John Travolta) een garage terwijl hij goed bevriend is met de lokale boer Nate (Forest Whitaker) en wanhopige acties onderneemt om het hart te veroveren van Lace (Kyra Sedgwick). Maar dan komt zijn leven compleet op zijn kop te staan als hij na zijn verjaardagsfeestje in de kroeg naar buiten loopt en geraakt wordt door een witte bal die uit de lucht komt vallen. Na zijn aanraking met het bizarre fenomeen begint George een hoge intelligentie te ontwikkelen. Hij leert vreemde talen binnen enkele minuten en hij heeft nu de mogelijkheid om objecten met zijn gedachten te verplaatsen. Hij gaat dan ook op onderzoek uit wat hem geraakt heeft en wat er met hem aan de hand is.

Drama
Vergis je niet, want Phenomenon is geen spektakelstuk met schietgrage buitenaardse wezens die monumentale gebouwen in as leggen. Het is meer een romantische fantasiefilm waarin een man op zoek gaat naar antwoorden. Door het goede acteerwerk van John Travolta, Forest Whitaker en Kyra Sedgwick is het een onderhoudende film waarin vrij weinig gebeurt. De spanning komt voort uit George’s zoektocht naar antwoorden, want ook als kijker wil je weten wat er met hem aan de hand is. Maar deze momenten worden meer dan eens afgewisseld met kleine subverhalen rondom de personages in het kleine plaatsje en een aantal komische fragmenten.

Weggeblazen
Maar als kijker kan je jezelf alvast voorbereiden om te worden weggeblazen. Nee, nog steeds niet door vijandige bezoekers uit de ruimte, maar door een bizar einde dat inslaat als een bom. Op het moment dat je helemaal bent meegezogen in het verhaal rondom George en zijn vrienden doet men uit de doeken wat er met de hoofdprotagonist aan de hand is. Het is hartverscheurend! Het maakt Phenomenen in één klap een stuk indrukwekkender en naar mijn mening is het ook een tranentrekker van jewelste. Phenomenon is dan ook verplicht kijkvoer voor eenieder die een goed en romantisch drama kan waarderen.

Phenomenon is nog zeer beperkt verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

3.5