Peter Pan (1953) recensie

Peter PanPeter Pan is de negende geanimeerde speelfilm van Walt Disney, maar het had ook zijn tweede kunnen zijn. Na het succes van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen stond de film al op de planning, maar door de moeizame onderhandelingen met de rechthebbenden was de studio niet in staat om het sprookje te verfilmen. Uiteindelijk slaagde Disney erin om de rechten te bemachtigen en werd de film in 1953 alsnog gemaakt. En het is tot op de dag vandaag een zowel fel bekritiseerde als succesvolle animatiefilm.

Wendy (Kathryn Beaumont) is een jong meisje dat samen met haar ouders en haar broertjes Jan (Paul Collins) en Michael (Tommy Luske) in een buitenwijk in Londen woont. Ze is een enorme fan van Peter Pan (Bobby Driscoll) en ze is ervan overtuigd dat hij echt bestaat. Ze heeft immers zijn schaduw gevonden. Wanneer Peter Pan op een avond zijn schaduw komt halen, begint voor Wendy en haar broers het avontuur. Want Peter Pan en zijn trouwe kameraadje Tinkerbell nemen hen mee naar Nooitgedachtland. Waar zij de verloren jongens, de indianen, de meerminnen en de kwaadaardige Kapitein Haak (Bobby Driscoll) ontmoeten.

Stereotypen
Walt Disney had felle kritiek op zijn negende animatiefilm, omdat Peter Pan volgens hem te arrogant zou zijn. Maar om trouw te blijven aan het personage dat door J.M. Barrie werd bedacht, werd Pan zo gepositioneerd. Het pakte goed uit, want de film werd geprezen. In een tijdperk waarin er iets minder gelet werd op stereotypering. Maar Peter Pan zit vol met stereotypen! Op de dag van vandaag kunnen de makers zelfs beschuldigd worden van racisme. Zij positioneren personages die veel stof zouden kunnen doen opwaaien, maar laten we er wel rekening mee houden dat het een onschuldige kinderfilm is en dat het helemaal niet zo slecht bedoeld was.

Van alles wat
Dat gezegd hebbende moet ik ook schrijven dat Peter Pan uitblinkt in mooie met de hand getekende animaties. Die zeker in de periode waarin de film is verschenen magisch waren te noemen. Maar de film heeft de tand des tijds goed doorstaan. Het is nog steeds een betoverende Disney klassieker waarin actie, humor, spanning en romantiek hand in hand gaan. Peter Pan’s strijd tegen Kapitein Haak is om van te smullen terwijl het hilarisch is hoe de barbaarse piratenkapitein zich het hoofd dol laat maken door een hongerige krokodil. Terwijl Wendy er alles aan doet om bij Peter Pan in de smaak te vallen. Zo zou je ook kunnen zeggen dat Peter Pan diepere lagen bevat. Waarin onderwerpen zoals volwassenheid, jaloezie en onvoorwaardelijke vriendschap worden aangesneden.

3.5