Peter en de Draak (2016) Blu-ray Disc recensie

Pete's DragonAls klein jongetje keek ik al graag naar de films van Disney en ik was een enorme fan van de familiefilm Peter en de Draak. Een film die voor die tijd baanbrekend was, omdat live-action met animatie werd gecombineerd. Zo is Pete een personage van vlees en bloed, maar de vrolijke draak Elliott is een tekenfilmfiguurtje. Tegenwoordig is het de normaalste zaak van de wereld dat geanimeerde personages (en dan in het bijzonder met de computer geanimeerde karakters) in een film te zien zijn. Evenals dat het de normaalste zaak van de wereld is dat klassiekers een remake krijgen.

De film uit 1977 is daar geen uitzondering op. Disney is druk bezig om haar klassiekers opnieuw te verfilmen en Pete’s Dragon is na Cinderella en The Jungle Book de volgende in de rij die eraan moet geloven. De eerder genoemde remakes waren vermakelijke films en ik was dus wel nieuwsgierig naar de nieuwe versie van Peter en de Draak. Een versie die overigens slechts enkele overeenkomsten heeft met het origineel en mede te danken aan de ontwikkelde techniek flink opgepoetst is. Zo is de vriendelijke groene draak Elliott niet meer te herkennen.

Pete (Oakes Fegley) is niet meer het weesje dat samen met Elliott op de vlucht slaat voor zijn pleegouders, maar een jongetje dat na een ernstig auto-ongeluk zijn ouders verliest en de komende 6 jaren van zijn leven doorbrengt in het nabijgelegen bos. Een bos waar ook de vriendelijke draak Elliott woont en het duurt ook niet lang voordat zij dikke maatjes worden. Ze beleven de leukste en spannendste avonturen terwijl de sceptische inwoners van het nabijgelegen stadje op zoek gaan naar het bewijs dat er een draak in het bos woont.

De nieuwe versie met Robert Redford, Karl Urban en Bryce Dallas Howard blinkt uit in mooie special effects en verbluffende CGI animaties, maar het verhaal is flinterdun, het magische sfeertje dat normaliter in Disney films aanwezig is ontbreekt en is op veel momenten zelfs saai te noemen. En dat is ontzettend jammer. Ik had hoge verwachtingen van de door David Lowery geregisseerde familiefilm, maar na het zien van Peter en de Draak kan ik niets anders concluderen dan dat deze teleurstelt.

The Walt Disney Company Benelux brengt de film op een nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p en het is haarscherp. Ook het DTS-HD Master Audio 7.1 geluidsspoor is fenomenaal te noemen. De Nederlandse en Vlaamse soundtracks zijn in Dolby Digital 5.1 aanwezig en deze klinken eveneens prima. Het schijfje is netjes opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals verschillende specials, muziekvideo’s en bloopers. Peter en de Draak is vanaf heden verkrijgbaar.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Peter en de Draak (2016) Blu-ray Disc recensie”

1. Dit trok me ook niet zo bij uitkomen vorig jaar, en tegenwoordig moet je dit soort films ook verplicht in 3d kijken. Nog niet gezien dus, en ik betwijfel of daar verandering in gaat komen.