Pet Sematary (1989) recensie

Pet SemataryIs er leven na de dood? En is het mogelijk om terug te keren uit de dood? Er zijn tientallen films gemaakt waarin personages op miraculeuze wijze uit de dood opstaan. En dan maar te zwijgen over de tientallen zombie-films waarin bloeddorstige en hersenloze mensachtigen alles verorberen wat er op hun pad verschijnt. In Pet Sematary gooit auteur en screenwriter Stephen King het over een andere boeg met als resultaat een vermakelijke horrorfilm uit de 80’s die nog steeds tot een van de betere in het genre behoort.

Het verhaal draait om de familie Creed die nog maar net zijn verhuisd naar hun nieuwe onderkomen in Maine. Al gauw wijst hun eigenaardige maar vriendelijke buurman Jud (Fred Gwynne) hen op de nabijgelegen begraafplaats voor huisdieren. Een rustgevende plek met een duister geheim. Als de kat van de familie Creed wordt aangereden, ontdekt vader Louis (Dale Midkiff) al snel dat de huisdieren die op de begraafplaats worden begraven op miraculeuze wijze uit de dood terugkeren.

Dat de kater niet meer het vrolijke knuffelbare huisdier uit het verleden is moge duidelijk zijn. Toch weerhoudt dat Louis er niet van om zijn eigen zoontje op de begraafplaats te begraven als hij door een tragisch ongeluk om het leven komt. Met alle gevolgen van dien. De lijken stapelen zich in rap tempo op en het kleine manneke (Miko Hughes) rust niet voordat hij zijn hele familie en de aardige buurman om zeep heeft geholpen. Dat leveren gruwelijke momenten op waarin het bloed rijkelijk vloeit.

Pet Sematary is dan ook een akelige horrorfilm die een naargeestige sfeer bevat. Anno 2017 zijn de special effects gedateerd, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Het acteerwerk van hoofdrolspelers Dale Midkiff, Fred Gwynne en Denise Crosby als Louis’ vrouw Rachel, is dik op orde terwijl de jonge Miko Hughes in zijn debuut en slechts op 2-jarige leeftijd al liet zien dat hij een angstaanjagend personage kan spelen. De door Mary Lambert geregisseerde film is dan ook zeker de moeite waard als je die nog niet hebt gezien, want het is een van de betere boekverfilmingen van Stephen King en een authentieke 80’s horror die je kippenvel bezorgt.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL