Perfetti Sconosciuti

Perfetti Sconosciuti (2016) recensie

Bijna iedereen heeft wel een smartphone en… geheimen! Het nadeel van een device die continu in verbinding staat met het mobiele netwerk is dat je ook altijd bereikbaar bent. Een simpel berichtje via WhatsApp, een post op Facebook of simpelweg een telefoontje kan deuren openen. Zeker voor jouw partner die niet altijd toegang heeft tot jouw smartphone en zich misschien wel afvraagt met wie jij zit te appen als jij met jouw telefoon in jouw handen op de bank zit. Is het een collega die een vraag heeft over het werk? Is het mams die vraagt hoe het gaat? Of is het een geheime minnaar? Maar de grootste vraag is of jij jouw smartphone wel durft te delen!

In de Italiaanse tragikomedie Perfetti Sconosciuti laat men zien hoe het delen van jouw smartphone geheimen van verschillende formaten aan het licht brengt. In de eetkamer van Eva (Kasia Smutniak) en Rocco (Marco Giallini) komen 6 vrienden bij elkaar die de avond interessanter proberen te maken door hun telefoons op de eettafel neer te leggen. Ze spreken met elkaar af dat ieder berichtje of telefoontje hardop wordt voorgelezen en op de luidspreker wordt afgehandeld. Een onschuldig spel dat niet door iedereen met een enorme enthousiasme wordt ontvangen, maar ook later op de avond voor gigantische problemen zorgt.

Echtparen, een verliefd stel en een vriend die alleen is komen opdagen delen lief en leed en door het spel ook de meest intieme en duistere geheimen met elkaar en de gemoederen lopen dan ook hoog op. Er wordt gelachen en er wordt gehuild en er is zelfs een beetje ruimte voor spanning. In een film die zich grotendeels in de eetkamer van Eva en Rocco afspeelt is het enorm knap om de kijker te vermaken, maar regisseur Paolo Genovese krijgt dat wel voor elkaar. Mede te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van de Italiaanse sterrencast met Kasia Smutniak, Marco Giallini, Giuseppe Battiston, Edoardo Leo, Valerio Mastandrea, Alba Rohrwacher en Anna Foglietta.

Ik heb genoten van Perfetti Sconosciuti die mij enorm heeft vermaakt, maar ook doet herinneren dat ik Italiaanse cinema vaker een kans moet geven. Het is voor mij een film die niet zozeer over de onthullingen van de duistere geheimen van de vriendengroep gaat of de gewetensvraag oproept of ik mijn smartphone wel durf te delen (waar ik overigens totaal geen problemen mee heb). Het is voor mij een tragikomedie die gaat over ware vriendschap en onvoorwaardelijke acceptatie van iemand zijn tekortkomingen. Want na ieder berichtje of telefoontje heeft een vriend of vriendin al snel zijn oordeel klaar. Is dat vriendschap? Ook als jij een goede vriend hebt die jij al jaren kent de deur wijst als jij iets over hem ontdekt en het daar niet mee eens bent?

4 gedachten over “Perfetti Sconosciuti (2016) recensie