Peppermint (2018) recensie

Peppermint_ps_1_jpg_sd-lowWat hebben John Wick, Bob McCall en Frank Castle gemeen? Het zijn allemaal schietgrage en wraakzuchtige filmpersonages die met een bijzondere finesse hun tegenstanders vakkundig van het leven beroven. Het personage Riley North mag zich bij het rijtje van deze karakters scharen, want in de actie/thriller Peppermint gebruikt ze haar kennis over wapens en Martial Arts om een grote drugsorganisatie tot een halt toe te roepen. De rol van deze dame wordt meer dan uitstekend ingevuld door Jennifer Garner die maar liefst maanden trainde om in haar huid te kunnen kruipen.

Wanneer Chris (Jeff Hephner) het aanbod krijgt om mee te helpen om de lokale drugsbaron Diego Garcia (Juan Pablo Raba) te beroven, bedankt hij voor de eer. Maar dat weerhouden Garcia’s mannen er niet van om hem uit de weg te ruimen. Tijdens de liquidatie komt ook zijn dochtertje Carly (Cailey Fleming) om het leven terwijl zijn vrouw Riley (Jennifer Garner) zwaargewond achterblijft. Ruim 5 jaar na deze afschuwelijke gebeurtenis worden de leden van de drugsorganisatie één voor één vermoordt en ontdekt de politie dat Riley bezig is aan een bloederige wraaktocht.

Wraakfilm
Peppermint is een heerlijke wraakfilm die vergeleken mag worden met films zoals John Wick en The Punisher. Maar deze keer is het een vrouwelijke protagonist die zwaarbewapend en met volharding te werk gaat. Een dikke pluim voor de acteerprestaties van Jennifer Garner die zowel een kwetsbaar als stoer personage neerzet. De film van regisseur Pierre Morel zit dan ook vol met emotionele- en actiemomenten. En ondanks dat Riley van goedaardige voetbalmoeder transformeert in een wraakzuchtige moordmachine, wint ze veel sympathiek.

Hoog tempo
Het tempo ligt hoog en de momenten vol met actie, gevechten en explosies volgen elkaar dan ook in rap tempo op. Dat zorgt voor veel kijkplezier, maar ergens had ik wel continu het gevoel dat ik niets nieuws kreeg voorgeschoteld. Wat ergens ook logisch is, want ik vergelijk Riley North niet voor niets met personages die in grote lijnen hetzelfde als haar hebben gedaan. Wellicht is dat dan ook de enige kritiek op Peppermint. Dat het iets teveel lijkt op wat we al eerder hebben gezien. Maar dat het geen afbreuk doet aan het vermaak staat als een paal boven water.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5
4 (1 vote)