Patient Zero

Patient Zero (2018) recensie

Patient ZeroEr breekt een virus uit, miljarden mensen raken geïnfecteerd en transformeren in bloeddorstige wezens. Het is niets nieuws, want dit concept werd al eerder in tientallen films en televisieseries gebruikt. In het op een kwalitatief goede Blu-ray Disc verschenen Patient Zero is dat niet anders. Ook in de door Stefan Ruzowitzky geregisseerde horrorfilm is het merendeel van de wereldbevolking geïnfecteerd en een handjevol overlevenden proberen het einde van de wereld te overleven. De grote vraag is natuurlijk of de film van de Oostenrijkse filmmaker zich kan meten aan sterke genregenoten of dat deze meer in de categorie dertien in een dozijn valt.

Terwijl de wereld vergaan is, verschanst een groep overlevenden zich in een ondergronds complex waar wetenschapper Gina Rose (Natalie Dormer) op zoek gaat naar een redemie tegen het virus dat zich in rap tempo verspreidt. Met hulp van Morgan (Matt Smith) probeert Gina de eerste geïnfecteerde te identificeren, omdat zijn bloed kan leiden tot de oplossing. Omdat Morgan de enige is die als gebeten slachtoffer resistent is tegen het virus, maar ook de mogelijkheid heeft om met hen te communiceren, is het aan hem de taak om de gevangen genomen geïnfecteerden te ondervragen over het verblijf van de zogenaamde ‘patient zero’.

Geen originaliteit

In tegenstelling tot een aantal genregenoten speelt Patient Zero zich af in een ondergronds complex. Een thema dat wij al eerder zagen in de zombie film Resident Evil. Het moet de benauwende sfeer van de film extra kracht bijzetten en daar slaagt filmmaker Stefan Ruzowitzky enigszins in. Hij mengt het angstaanjagende gevoel met drama en horror dat er uiteindelijk voor zorgt dat Patient Zero een vermakelijke film is. Dat neemt niet weg dat er een aantal minpunten te noemen zijn zoals de bij vlagen matige CGI animaties en het slappe acteerwerk van Game of Thrones-actrice Natalie Dormer en haar tegenspeler Matt Smith. Daarentegen steelt Stanley Tucci de show met zijn vertolking van een arrogante en angstaanjagende geïnfecteerde die het met Morgan aan de stok krijgt.

Goede make-up effecten

De kracht van Patient Zero zit wel in de overtuigende make-up effecten en de zombies (hoewel de geïnfecteerden nooit als zombies genoemd worden) zien er angstaanjagende uit. Ook de bloederige scènes evenals de praktische effecten zien er realistisch uit. Daarnaast zijn de ondervragingen door Morgan onderhoudend genoeg om de kijker te vermaken. De dialogen en de zoektocht naar ‘patient zero’ zijn interessant genoeg om te entertainen. Vooral als Stanley Tucci ten tonele verschijnt en opnieuw bewijst een veelzijdige acteur te zijn. Dat maakt Patient Zero een heerlijk tussendoortje om in vast te bijten. Ondanks dat het zeker niet de beste zombie film in het genre is.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.