Parasite (2019) recensie

Parasite_ps_1_jpg_sd-lowDe Gouden Palm, 4 Academy Awards en talrijke filmprijzen. Het moge duidelijk zijn dat Parasite misschien wel de meest geprezen film van 2019 is. De Zuid-Koreaanse zwarte komedie voert dan ook de top 10 van menig filmliefhebber aan en dat is niet geheel onterecht. Scenarist en regisseur Bong Joon Ho heeft een prachtige doch choquerende film afgeleverd die niet alleen entertaint, maar ook een duidelijke boodschap bevat.

Ki Woo (Woo-sik Choi) leeft samen met zijn ouders en zijn zus in een souterrain en zij hebben weinig middelen om goed te kunnen leven. Toch weerhoudt hen dat er niet van om de moed erin te houden. Wanneer Ki Woo de kans krijgt om als privéleraar aan de slag te gaan bij de rijke familie Park, ziet hij mogelijkheden om hen flink wat geld afhandig te maken. Samen met zijn familieleden bedenkt hij dan ook een ingenieus plan om het povere bestaan van zijn familie voor eens en altijd vaarwel te kunnen zeggen.

Blanco instappen
Parasite is zo’n film waar je blanco in moet stappen. Het is het beste om niet teveel van het plot te weten voordat je aan het drama begint. Dan maakt het goed uitgewerkte verhaal de meeste indruk. Ik wil er dan ook niet veel over kwijt. Behalve dat Bong Joon Ho zijn verhaal met zowel een lach als een traan vertelt. Er is dan ook ruimte voor humor, romantiek en zelfs spanning. Maar het is vooral te danken aan het prachtige camerawerk, de zorgvuldig gekozen decors en het overtuigende acteerwerk dat Parasite strak uit de verf komt.

Indrukwekkend
Nu ik Parasite heb gezien snap ik alle heisa wel. Alle lovende woorden en kritieken zijn terecht. Het is een aangename verrassing die inzoomt in zaken die ons dagelijks bezighouden. Met een choquerende twist en een ijzersterk einde dat na afloop nog wel even door je hoofd blijft spoken. De boodschap is wat je er zelf uithaalt, maar Bong Joon Ho geeft in ieder geval weer dat het contrast tussen de rijke en de armen te groot is. Zo groot dat de minderbedeelden zich zo in het nauw gedreven voelen dat ze rare dingen kunnen gaan doen.

⭐⭐⭐⭐⭐