Paranormal Activity: The Ghost Dimension

Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) Blu-ray Disc recensie

Objecten die zonder een duidelijke verklaring worden verplaatst, mensen die voetstappen op de gang horen terwijl iedereen in zijn of haar bedje ligt en schaduwen die plotseling verschijnen en net zo snel weer verdwijnen. Paranormale activiteiten komen regelmatig aan bod in spannende horrorfilms, maar in 2007 tilde bedenker en regisseur Oren Peli deze horrorfilms naar een hoger niveau met de angstaanjagende horrorfilm Paranormal Activity. Met deze found footage horrorfilm werd de kijker de stuipen op het lijf gejaagd en de film werd al snel bestempeld als de meest schokkende horrorfilm te allen tijden.

Door het gigantische succes kon een vervolg niet uitblijven en bijna 10 jaar later telt de franchise 4 officiële vervolgdelen, een spin-off en een officies vervolg dat in Japan werd gemaakt. Maar na de laatste Paranormal Activity-film uit 2014 werd het mij wel duidelijk dat de koek een beetje op is. Men valt al snel in herhaling en de paranormale activiteiten die in beeld worden gebracht zorgen niet meer voor het gewenste effect dat mensen met een enorme angst onder een dekentje willen kruipen. De producenten hebben dit prima aangevoeld, want Paranormal Activity: The Ghost Dimension is dan ook het laatste deel in de reeks.

Helaas is het laatste deel niet het spectaculaire slot geworden waar ik als liefhebber van de films wel op had gehoopt. Opnieuw valt men in de herhaling ondanks dat er nieuwe elementen aan de horrorfilm zijn toegevoegd. Het is voor het eerst dat de geestverschijning Toby een vorm krijgt en dat de filmmakers meer gebruik hebben gemaakt van speciale en visuele effecten. Dat leveren niet alleen fraaie beelden op, maar ook sterke schrikmomenten die uiteraard niet mogen ontbreken. De opzet is verder grotendeels hetzelfde hoewel één van de opgestelde camera’s in het huis van Ryan (Chris J. Murray) en Emily (Brit Shaw) de mogelijkheid heeft om entiteiten op beeld vast te leggen.

Het is niet te wijten aan deze subtiele wijzigingen dat het mysterieuze sfeertje uit de reeks is verdwenen, maar dat is te wijten aan het feit dat de nieuwigheid er af is en dat je als kijker inmiddels weet wat je kunt verwachten. Daarnaast is het acteerwerk van de hoofdrolspelers niet altijd overtuigend te noemen. Vooral Dan Gill valt door de mand in de rol van Ryan’s broer Mike. Hij is als de komische noot aan de film toegevoegd, maar ik vind zijn inbreng overbodig. Ook Chris J. Murray overtuigde niet in de rol van de bezorgde huisvader Ryan. Daarentegen speelt de jonge Ivy George de rol van het meisje Leila uitstekend!

De grote finale van regisseur Gregory Plotkin is dus niet zo groots geworden als waar ik op had gehoopt, maar dat neemt niet weg dat Paranormal Activity: The Ghost Dimension voor de liefhebber van de reeks nog wel te pruimen is. Als fan neem je de manco’s dan ook graag voor lief. En de Blu-ray Disc versie bevat tot groot genoegen van de fans 3 versies van de film. Naast de normale bioscoopversie is er een extended cut aanwezig die dan ook een aantal minuten langer duurt. En deze extended cut is ook te zien met een alternatief einde. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er prima uit. Het DTS-HD Master Audio 5.1 geluidsspoor klinkt fantastisch en vooral op de momenten die er toedoen doet de soundtrack zijn werk meer dan uitstekend. Het bonusmateriaal bestaat uit 9 verwijderde scènes die toegankelijk zijn via het menu Lost Footage.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Geen beste film inderdaad maar ik achteraf wel blij dat ik deze vanwege de schrikeffecten nog in de bios heb gezien. Hoewel de film wel haar momentjes had (Katie op de tape met haar bless you) bood het niets wat we niet al eerder gezien hadden. En die broer was inderdaad erg irritant. Verschrikkelijk personage.