Pan

PAN (2015) Blu-ray Disc recensie

Ik denk dat er nog maar weinig mensen zijn die het sprookje Peter Pan niet kennen. Het door J.M. Barrie geschreven fantastieverhaaltje werd al meerdere malen verfilmd. Daaronder de animatiefilm van Disney die in 1953 werd uitgebracht, maar ook de avontuurlijke familiefilm Hook uit 1991 werd losjes gebaseerd op het sprookje Peter Pan. En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Vorig jaar verscheen de avonturenfilm PAN in de bioscoop, een film die eveneens de personages uit het beroemde verhaal bevat, maar een verhaal vertelt dat zich voor Peter’s dappere strijd tegen Kapitein Haak afspeelt. De film werd na de release met de grond gelijk gemaakt en ik heb in alle eerlijkheid ook niet de moeite genomen om naar de bioscoop te gaan. Toch wilde ik het met mijn eigen ogen zien of PAN inderdaad zo slecht is als dat men zegt. En ik heb daar mooi de kans voor nu de film op Blu-ray Disc is verschenen.

De jonge Levi Miller werd uit duizenden kinderen uitgekozen om de rol van Peter te spelen. Het 12-jarige weesje wordt op een avond samen met zijn vriendjes ontvoerd door piraten op een vliegend piratenschip. De reis eindigt al snel in Neverland, de magische wereld waar elven, piraten en krijgers leven. Peter en zijn vriendjes krijgen van de meedogenloze piraat Blackbeard (Hugh Jackman) de taak om naar de door hem begeerde elfenstof te zoeken. In de mijnen ontmoet Peter Hook (Garrett Hedlund), een man die evenals Peter op jonge leeftijd werd ontvoerd en al jaren naar elfenstof zoekt. Al gauw komen zij tot de ontdekking dat Peter weleens de uitverkorene kan zijn om het schrikbewind van de onbarmhartige Blackbeard tot een halt toe te roepen.

Peter en Hook slaan de handen ineen om te vluchten en al snel belanden zij bij de inboorlingen. De inboorlingen strijden onder leiding van Prinses Tiger Lily (Rooney Mara) al jaren tegen Blackbeard en zijn piraten, maar alle hoop op een overwinning is allang verloren gegaan. Maar met de komst van Peter wordt alle hoop hersteld en trekken Tiger Lily en de inboorlingen nog een keer ten strijde om Blackbeard, diens geniepige stuurman Smiegel (Adeel Akhtar) en de piraten voor eens en altijd te stoppen. En terwijl Peter meevecht voor vrijheid, komt hij steeds dichterbij de waarheid over wie zijn moeder werkelijk was en waarom hij de uitverkorene is.

In het verhaal van PAN is er genoeg ruimte voor spektakel, want Peter en Hook belanden telkens weer in een situatie waarin er gevochten moet worden. De spectaculaire beelden worden dan ook met behulp van prachtige special effects en overtuigende CGI-animaties in beeld gebracht. Op dat gebied heeft de kijker niets te klagen, maar de grote vraag is dan wel waarom PAN geflopt is. Eerlijkheidshalve heb ik er ook niet volledig van genoten, want ik ben ook van mening dat de door Joe Wright geregisseerde film op sommige vlakken tekort schiet. Misschien heeft het er ook mee te maken dat het niet helemaal duidelijk is voor welke doelgroep de film gemaakt is.

De film is te kinderachtig om het volwassen publiek te vermaken, maar te pittig voor het jonge publiek. Ja, en wie blijven er dan over? Daarnaast is het acteerwerk niet helemaal op orde. Ik ben wel gecharmeerd van de wijze waarop Hugh Jackman de rol van Blackbeard invult, maar de belabberde make-up effecten maken het personage zeer ongeloofwaardig. Ook Garrett Hedlund speelt wisselend en Rooney Mara slaat naar mijn mening de plank volledig mis als Tiger Lilly, dat een charmant doch stoer personage moet zijn. Op het spel van de jonge Levi Miller heb ik weinig aan te merken, want voor een acteur van die leeftijd doet de Australische jongen het prima.

PAN is dus een gevalletje net niet en dat is jammer. Het concept is toch interessant genoeg om van een film als deze iets leuks te maken, maar de teleurstelling overheerst als de aftiteling in het beeld rolt. Om de film de grond in te boren gaat mij iets te ver, want een aantal leuke scènes, de mooie special en visual effects en de leuke vertolking van de grappige Smiegel door Adeel Akhtar maken toch een hoop goed. Warner Bros. Home Entertainment doet er in ieder geval goed aan om de ietwat teleurstellende film op een nette Blu-ray Disc op de markt te brengen. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf staat ziet er prachtig uit terwijl ook het solide Dolby Atmos TrueHD geluidsspoor uitstekend klinkt. En de schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal, zoals audiocommentaar door de regisseur en de specials Never Grow Up, The Boy Who Would Be Pan, The Scoundrels of Neverland en Wonderous Realms.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray Disc recensie-exemplaar.

7 gedachten over “PAN (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Hmmm… Ik ben toch wel enthousiaster. Het is inderdaad waar dat de makers precies niet goed weten voor wie ze de film maken, maar ik ben het helemaal niet eens met wat je zegt over het niveau. Oké, de film is te gewelddadig voor kinderen, maar voor volwassenen ligt het niveau toch helemaal niet te laag? Het is echt een film die je amusement biedt, niet? Heeft de film jou dan echt verveeld? Ik verwachtte misschien ook wel wat meer, maar ik denk gewoon dat het een film is die je uit onze realiteit moet doen ontsnappen en wat mij betreft is de film daar volledig in geslaagd. De dromerige sfeer in de film en het schitterende acteerwerk van Hugh Jackman konden mij echt bekoren! En wat betreft de make-up van Jackman denk ik wel dat het echt de bedoeling was dat ze hem een beetje ‘fake’ maakten, niet? En dit is natuurlijk maar mijn mening he :p Leuke recensie, zoveel is duidelijk! 🙂

2. Ja, jammer he. Het had alles om een geweldige film te worden, maar ik ben er toch maar op teruggekomen om hem te zien. Heel jammer. Maar misschien ooit eens in een uitverkoopbak? Want vliegende schepen… daar heb ik iets mee 🙂