Pacific Rim Uprising

Pacific Rim: Uprising (2018) recensie

Pacific Rim UprisingHet is alweer 5 jaar geleden dat Guillermo Del Toro de spectaculaire monsterfilm Pacific Rim maakte en het veelbesproken vervolg liet lang op zich wachten. Eerder dit jaar verscheen het tweede deel alsnog in de bioscoop en in Pacific Rim: Uprising moeten dappere piloten van de kolossale vechtmachines Jaegers het opnieuw opnemen tegen gigantische wezens. Maar weet de door Steven S. DeKnight de vorige film te evenaren al dan niet te overtreffen? Of gaat Pacific Rim: Uprising de geschiedenis in als een slap aftreksel van het origineel? Je moet immers van goede huize komen om überhaupt in de buurt te komen van het werk van Del Toro.

De rust in de wereld is wedergekeerd nu de scheur op de bodem van de oceaan is gedicht en de monsterlijke Kaiju wezens niet meer in staat zijn om de dichtbevolkte wereldsteden aan te vallen. Toch zijn de mensen nog op hun hoede en worden er plannen in werking gezet om een eventuele toekomstige bedreiging tot een halt toe te roepen. De jonge Jake (John Boyega) wordt gerekruteerd voor het Jaeger-programma. Evenals de jonge Amara (Cailee Spaeny) die samen met Jake getraind wordt door de ervaren Jaeger-piloot Nate (Scott Eastwood). En dat is maar goed ook, want zoals gevreesd vormen de Kaiju’s opnieuw een bedreiging als de scheur op mysterieuze wijze heropend wordt.

Pacific Rim: Uprising draait dan ook opnieuw om de spectaculaire gevechten tussen de machines en de monsters. Met een frisse blik op de franchise en met overtuigende effecten en animaties worden wereldsteden omgetoverd door battle arena’s waar de gevechten plaatsvinden. Het verhaal steekt opnieuw leuk in elkaar terwijl er een paar bekende gezichten terugkeren voor een nieuw avontuur. Het acteerwerk is niet bewonderenswaardig te noemen, maar Boyega en Eastwood lijken het wel naar hun zin te hebben. Het directe vervolg op de spektakelfilm van Del Toro stelt dan ook zeker niet teleur als je van een heerlijke popcornfilm kunt genieten. Pacific Rim: Uprising is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekend en met bonusmateriaal overladen Blu-ray Disc.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.