Overlord

Overlord (2018) recensie

Overlord_ps_1_jpg_sd-low_©2018-Paramount-Pictures-All-Rights-ReservedVaak weet je het al als je de trailer ziet. Het pakt je of het pakt je niet. Maar soms zijn er ook momenten van twijfel. Dan is de trailer stiekem toch interessant genoeg om een film een eerlijke kans te geven. Ondanks dat je toch het idee hebt dat het geen topper is. Dat gevoel had ik heel sterk bij Overlord. Hoewel het idee mij aansprak en de trailer enigszins uitnodigend was, had ik niet echt de drang om zo snel mogelijk de bioscoopzaal op te zoeken. Maar de nieuwsgierigheid nam toe en inmiddels heb ik de door Julius Avery geregisseerde oorlog/horror combi gezien.

Het verhaal draait om een groepje Amerikaanse soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog landen in het door Nazi-Duitsland bezette Frankrijk. Om de weg voor de hulptroepen vrij te maken moeten zij de communicatietoren van de Duitsers onklaar maken. Met een flinke dosis moed en hulp van de lokale inwoonster Chloe (Mathilde Ollivier) moeten soldaten Boyce (Jovan Adepo) en Ford (Wyatt Russell) ongezien de kerk doordringen om de missie te voltooien. Maar ze hadden geen flauw vermoeden dat zij naast de krankzinnige Nazi’s een nog huiveringwekkender tegenstander zouden treffen.

Te weinig spanning

Het concept van Overlord is interessant. Het is een oorlogsfilm met een twist. Naast de gevechten tussen de Amerikaanse hulptroepen en de Nazi’s zien we ook hoe de soldaten te maken krijgen met bloeddorstige wezens. Die voortgekomen zijn uit de geheime experimenten die de Nazi’s ondergronds uitvoeren. Een geheimzinnig serum transformeert de nietsvermoedende slachtoffers in deze zombie’s die werkelijk alles en iedereen op hun pad willen vermoorden. Het gaat er dan ook stevig aan toe, maar het is jammer dat er totaal geen spanning aanwezig is. En dat is naar mijn mening een gemiste kans.

Veel meer mogelijkheden

Overlord is dan ook een typisch voorbeeld van een film waarbij je het gevoel krijgt dat er veel meer mogelijk was geweest. Het bloedvergieten zorgt voor het vermaak en het acteerwerk is ook op orde, maar de uitwerking van het verhaal en de hele opbouw missen de finesse. Sowieso komt de film te langzaam op gang en ik kreeg nergens het gevoel dat de Amerikaanse soldaten in een zodanige uitzichtloze situatie belanden dat er ook maar een kleine kans is op een slechte afloop. Met als resultaat een voorspelbare film die zijn momenten heeft, maar op veel vlakken enorm tekortschiet.

5 (1 vote)