Overlord (2018) recensie

Overlord_ps_1_jpg_sd-low_©2018-Paramount-Pictures-All-Rights-ReservedIn november zag ik Overlord voor het eerst in de bioscoop. Hoewel ik sterk twijfelde of de film wel de moeite waard zou zijn was ik toch te nieuwsgierig om de door Julius Avery (Son of a Gun) geregisseerde film aan mij voorbij te laten gaan. Ik kwam met gemengde gevoelens de bioscoopzaal uit, want mijn verwachtingen dat de film geen topper zou zijn werden bevestigd. Maar ik ben ook iemand die films een tweede kans geeft. Nu Overlord op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc verkrijgbaar is, heb ik de mix van een actie-, horror- en oorlogsfilm een tweede kans gegeven.

Amerikaanse soldaten vertrekken naar het door Nazi-Duitsland bezette Frankrijk waar de strijd tegen de soldaten van Adolf Hitler onverbiddelijk doorgaat. Om een belangrijke en wellicht bepalende missie om de Nazi’s terug te dringen te laten slagen moeten zij de communicatietoren in de kerk van een klein Frans dorpje onschadelijk maken. De strijd tegen de soldaten gaat er stevig aan toe, maar de Amerikanen weten hun doel te bereiken. Hoewel ze niet hadden kunnen voorspellen dat er een geduchte tegenstander op de loer ligt die nog gevaarlijker en meedogenlozer is dan de Duitse soldaten.

Kritiek
Ik had in mijn eerste recensie stevige kritiek op een gebrek aan spanning. Ik kreeg namelijk nooit het idee dat de soldaten zo bang waren voor het op de loer liggende gevaar dat ze het idee kregen dat ze dit avontuur wellicht niet zouden overleven. Nu is een film bij een tweede kijkbeurt niet opeens veel spannender, maar ik kon het gebrek aan spanning iets beter verteren. Natuurlijk door het feit dat ik nu wist dat er nagenoeg geen spanning aanwezig is. Daardoor kon ik mij concentreren op de zaken die wel goed zijn.

Positief bekijken
Er zijn namelijk een aantal goede punten te benoemen. Daaronder de authentieke Tweede Wereldoorlog setting, de make-up effecten en de actiemomenten die toch wel in een aardig aantal aanwezig zijn. Overlord is dan ook het beste te beschrijven als een historisch drama met een twist. De twist duurt lang, maar als de hel losbarst dan gebeurd dat ook goed. Het verzacht de stevige kritiek op een gebrek aan spanning en het toch wel matige acteerwerk iets. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat Overlord geen topper is en dat er voor mijn gevoel veel meer mogelijk was geweest.

Met dank Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2.5
2 (1 vote)