Outcast – Seizoen 1 (2016) Blu-ray Disc recensie

Outcast - Seizoen 1
Na zijn werk aan de wereldberoemde televisieserie The Walking Dead kwam comicschrijver Robert Kirkman met een nieuwe comic waar de bovennatuurlijke televisieserie Outcast op gebaseerd is. In het afgelopen jaar werden de eerste 10 afleveringen op FOX uitgezonden en nu is het eerste seizoen op DVD en Blu-ray Disc verschenen. Gezien het feit ik de serie destijds heb gemist is het dus een mooi moment om te kijken of Outcast de hoge verwachtingen kan waarmaken.

De eerste afleveringen zijn evenals de opening credits enorm vaag, maar ook intrigerend. We maken kennis met Kyle, een vreemde en rustige man die in een krot woont en afstand heeft genomen van zijn nabijgelegen geboorteplaatsje Rome. Patrick Fugit speelt deze rol voortreffelijk en je bent vanaf het eerste moment nieuwsgierig wie Kyle is en wat er eigenlijk aan de hand is. Al gauw keert hij terug naar de stad waar op dat moment vreemde gebeurtenissen plaatsvinden en waar priester Anderson (Philip Glenister) alles uit de kast trekt om het kwaad dat volgens hem is ontwaakt te stoppen.

Na een paar afleveringen begint het verhaal vorm te krijgen en er vinden steeds meer onthullingen plaats. Vooral het verleden van Kyle staat centraal, maar ook zijn zus Megan (Wrenn Schmidt), zijn zwager Mark (David Denman) en zelfs zijn vrouw Allison (Kate Lyn Sheil) hebben geheimen die iets met de gebeurtenissen in het dorp te maken hebben. Zelfs de lokale politiechef Giles (Reg E. Cathey) en de mysterieuze Sidney (Brent Spiner) hebben een aandeel tijdens deze onstuimige tijden. Kyle en priester Anderson zijn in tegenstelling tot hun plaatsgenoten overtuigd van het feit dat de duivel verantwoordelijk is voor wat er allemaal gebeurd en het is dan ook aan hen de taak om de duisternis tot een halt toe te roepen.

Veel meer wil ik er ook niet over zeggen, want Outcast is een televisieserie die je zelf moet ervaren. Het is spannend, mysterieus en zelfs op sommige momenten eng! Not for the faint-hearted dus! De serie blinkt uit in zorgvuldig gekozen sets die overwegend sober en duister zijn, maar ook het acteerwerk is meer dan uitstekend. Vooral Patrick Fugit en Philip Glenister overtuigen in de rollen van Kyle en Anderson terwijl ook de overige castleden prima acteren. Outcast maakt dus die hoge verwachtingen meer dan waard!

De Blu-ray Disc is een prima uitgave. De 10 afleveringen van circa 45 minuten zijn netjes over de 3 kwalitatief uitstekende schijfjes verdeeld. Het beeld staat in het formaat 1.78:1 en in 1080p op de discs en het ziet er fantastisch uit! Zelfs de scènes die in de open lucht zijn opgenomen van glashelder. De krachtige DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack klinkt prima en bevat een goed gedoseerd laag. Ondanks dat de soundtrack van Outcast veel lage en pulserende tonen kent, neemt de bass nooit de overhand. Het bonusmateriaal bestaat uit diverse specials waarin men meer uitleg geeft over het stripboek, de serie, het plaatsje Rome in Virginia en de motion-comic ervaring. Uiteraard ontbreekt een uitgebreide making-of ook niet!

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.