Orange is the New Black – Seizoen 7 (2019) recensie

Orange is the New Black - Seizoen 2Afgelopen maand verscheen het zevende en tevens het laatste seizoen van Orange is the New Black op Netflix. Na 7 jaar komt er een einde aan de avonturen in de vrouwengevangenis van Litchfield en het is naar mijn mening ook mooi geweest. Na een teleurstellend vijfde seizoen en een vermakelijk zesde seizoen was de rek er een beetje uit. Een goede beslissing van de makers om één van de populairste series te beëindigen nu het hoogtepunt bereikt is. En uiteraard wordt er op een passende wijze afgesloten.

Nog één keer
De liefhebbers en fans kunnen nog één seizoen genieten van de vaste waarden die al jaren deel uitmaken van de serie. Piper (Taylor Schilling), Suzanne (Uzo Aduba), Taystee (Danielle Brooks), Gloria (Selenis Levya), Daya (Dascha Polanco), Doggett (Taryn Manning), Alex (Laura Prepon) en Nicky (Natasha Lyonne) zijn weer van de partij en de verschillende verhaallijnen draaien dan ook grotendeels om hen. Hoewel er ook nog iets focus ligt op personages Joe Caputo (Nick Sandow), Red (Kate Mulgrew) en Blanca (Laura Gómez).

Afrondende fase
Dat de makers zijn aangekomen in een afrondende fase is vanaf de eerste aflevering direct duidelijk. En evenals in de voorgaande seizoenen spelen de verhalen zich zowel binnen als buiten de gevangenis af. Zo zien we oud-gevangenen zoals Piper, Cindy en Aleida (Elizabeth Rodriguez) terugkeren in de maatschappij en hoe zij buiten de gevangenismuren worstelen met hen leven terwijl oud-directeur Joe Caputo aan de schandpaal wordt genageld als hij wordt beschuldigd van seksuele intimidatie op de werkvloer. Een manier van de makers om de #MeToo beweging een steuntje in de rug te geven, maar ook om in te spelen op de actualiteiten.

13 afleveringen
Halverwege het seizoen worden de lopende verhaallijnen één voor één afgerond. Werkend naar het naderende einde van een serie die maar liefst 7 jaar draaide. Dat gaat nog steeds gepaard met scènes die zich in het verleden afspelen. Een kenmerk van Orange is the New Black dat ook in het laatste seizoen niet ontbreekt. Het afscheid van een aantal personages is erg mooi, maar er zijn ook nog een paar aangrijpende momenten aanwezig die een aantal fans naar de dichtstbijzijnde tissue laten grijpen. Zo is het zevende seizoen voor velen een emotionele rollercoaster. Alleen al om het feit dat het na 13 afleveringen van circa een uur toch echt klaar is.

• Serie
4