Orange is the New Black 6

Orange is the New Black – Seizoen 6 (2018) recensie

Orange is the New Black 6Een nieuwe gevangenis met nieuwe gezichten. Het is een heel nieuw seizoen van de Netflix Original Orange is the New Black. Deze maand verscheen alweer het zesde seizoen op de streamingdienst en ondanks dat het vijfde seizoen enorm teleurstellend is, was ik enorm nieuwsgierig naar het vervolg. Het einde van het laatste deel gaf mij genoeg moed om er weer eens lekker voor te gaan zitten. Maar keert de populaire serie terug naar het niveau wat de kijker gewend is of wordt het wellicht tijd dat de makers er een einde aan breien.

Na de opstand in het vijfde seizoen keert de rust terug in Litchfield waar de gevangenen worden overgeplaatst naar de maximaal beveiligde afdeling van de vrouwengevangenis. De bekende gezichten worden verdeeld over de celblokken C en D waar al jaren rivaliteit aanwezig is. De dames worden dan ook gedwongen om een partij te kiezen terwijl gevangenen zoals Piper (Taylor Schilling), Taystee (Danielle Brooks) en Red (Kate Mulgrew) zware straffen boven het hoofd hangen voor hun aandeel in de chaotische situatie waarmee het vijfde seizoen eindigde.

Orange is the New Black – Seizoen 6 keert terug naar het niveau van de eerdere seizoenen waarin belangrijke personages zowel in als buiten de gevangenis een hoofdrol spelen. Er zijn verschillende verhaallijnen om te volgen en ook de welbekende flashbacks keren terug waarin de kijker meer te weten komt over het verleden van nieuwe gezichten zoals Bradison (Amanda Fuller) en Daddy (Vicci Martinez). De vaste waarden worden daardoor prima aangevuld met vers bloed wat voor een meer dan welkome frisse wind zorgt. Het is precies wat de serie nodig had om de fans weer een goed seizoen te kunnen voorschotelen.

Goed is seizoen 6 zeker hoewel het toch te merken is dat de rek er een beetje uit is. Hoewel de makers minder in herhaling vallen zijn er toch een aantal saaie momenten aanwezig die het kijkplezier niet bevorderen. Choquerende gebeurtenissen blijven uit evenals interessante plotwendingen die als een donderslag bij een heldere hemel uit de lucht komen vallen. Het doet vermoeden dat de schrijvers zijn aangekomen in een afrondende fase, wat inhoudt dat Orange is the New Black – Seizoen 7 weleens het laatste seizoen kan worden in een goede reeks. Quit while you’re ahead is dan ook het devies en in alle eerlijkheid is het ook wel mooi geweest.

Steun Filmliefhebber.com